Totaal aantal pageviews

donderdag 18 oktober 2012

Gek genoeg

De politie en het het verlengde de rijksoverheid, is zo'n leuke baas om voor te werken. Nee serieus! Het is een goede werkgever. Je zult er nooit rijk mee worden, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed geregeld. En de baas doet er alles aan om je regelmatig in een goede stemming te brengen en te houden, want hoewel dienstsport al enige decennia tot het verleden behoort, worden bepaalde spiergroepen nog regelmatig getraind. De spiergroep die ik vanmorgen in opdracht van de baas trainde, waren de lachspieren.

Regelmatig verschijnen er berichten in de landelijke media of op de interne nieuwssite waarbij je denkt: het moet niet gekker worden. Maar net als je dat denkt, wordt ge geconfronteerd met iets waarvan je denkt: het is nog niet gek genoeg.

Neem nou het bericht gisteren in de krant, dat er ten alle tijden een Friessprekende collega op de meldkamer in Noord-Nederland moet zitten. Om dat even te verduidelijken: met de vorming van de Nationale Politie en het verminderen van het aantal regio's, wordt evenredig ook het aantal meldkamers verminderd. Opstelten wilde eerst maar één landelijke meldkamer, maar dat zou zeker niet werken. Goed, nu komen er dus 10.Noord-Nederland, waar de provincies Groningen, Friesland en Drenthe onder vallen, moeten dus ten allen tijde een Friessprekende collega daar hebben werken zodat Friezen niet gedwongen worden hun meldingen in het Nederlands te doen en zo gedwongen worden, een stukje cultuur af te staan. Gaat dat dan ook gelden voor de rest van de meldkamers? Als je iemand plat Utrechts hoort praten, weet je absoluut niet waar het over gaat. Om nog maar te zwijgen van Zeeuws of Limburgs. En ik maar denken dat we Nederland woonden.

Open ik vanmorgen de site van de telegraaf, staat daar een berichtje van de politie Rotterdam dat zij de vrouwelijke agenten kosteloos een BH gaan verstrekken voor onder het veiligheidsvest. Dat bracht toch tenminste een grijns op mijn gezicht. Natuurlijk hoef ik niet met zo'n ding rond te lopen - een BH, het vest draag ik overigens wel altijd - maar twee van de hardplastic beugels die in je vlees worden geperst kan niet altijd even prettig aanvoelen. Dus nu krijgen alleen de collega's uit de maasstad een BH, om er zo voor te zorgen dat in ieder geval de vrouwelijke collega's het goede voorbeeld aan de mannen gaan geven en het vest gaan dragen. Want het ligt nu nog veel te veel op de achterbank. Het vest zorgt namelijk voor nogal wat rugpijn bij de meeste dienders en, zo is het veel gehoorde excuus, vuurwapengevaarlijke crimi's weten dat je een vest draagt en mikken dus meer op het hoofd. Wat een lulkoek-excuus, zeg! Het hoofd is het meest beweeglijke deel van het menselijk lichaam en onder schietbaancondities al moeilijk te raken, laat staan op straat, met paniek, bewegingen en adrenaline. Nee, deze collega's met hun beweringen zouden mij op de lachspieren kunnen werken, als het niet zo triest was.

Nu is het alleen nog de vraag of de BH ook in de smaak gaat vallen. U kent dat wel, juiste kleur, juiste merk, spaghetti-bandjes. U merkt: ook ik wordt regelmatig meegesleept door mijn vrouw naar winkels waar ze dergelijke zaken verkopen en ik moet u zeggen: er zijn ergere zaken op de wereld, alhoewel ik me wel verbaas over de prijs van die dingen, waar de hoeveelheid gebruikt materiaal omgekeerd evenredig is aan de hoogte van de prijs. Maar we dwalen af!

Dialect en ondergoed: het is een raar thema om over te bloggen en zeker als je ze bij elkaar zet. Ik ben ervan overtuigd dat er binnenkort weer,nog gekkere berichten uit het blauwe politieland verschijnen die op de lachspieren werken. Onder het motto dat het nooit gek genoeg kan zijn, herinner ik me een uitspraak: Je hoeft niet gek te zijn om bij deze baas te werken, maar het wordt er wel een stuk gemakkelijker op....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten