Totaal aantal pageviews

zaterdag 22 september 2012

Haren ten berge...

Ondanks alle informatiebronnen die de hedendaagse jeugd - en de ouderen die wanhopig trachten met de informatiestroom mee te zwemmen - denk ik dat niet veel mensen de titel van dit blogje begrijpen. Ik zal het dan toch maar uitleggen: het is een spreekwoord dat zegt "de haren rijzen mij ten berge" en het betekent zoveel als "ik ben geschokt. Geschrokken. Vervuld van afgrijzen"

Eén van die informatiebronnen is uiteraard social media. Was er de afgelopen weken veel te doen over de zogenaamde face-book moord , nu had een meisje uit het Groningse Haren ( de titel was inderdaad met enige ironie gekozen, dank u) een uitnodiging gepost op face-book voor haar verjaardag. Ze was alleen vergeten een vinkje te zetten in het vakje 'prive' waardoor iedereen die dat bericht las, via zijn vrienden, vage kennissen en buren, zich als uitgenodigd mocht beschouwen. En de geruchtenmachine draaide op volle toeren. Duizenden jongeren zouden afreizen naar de dorre vlakten van het Groningse platteland. De gemeente en de politie, die al snel inzagen dat dit wel eens gierend uit de klauwen zou kunnen lopen, zetten diezelfde social media in om jongeren te ontmoedigen langs te komen. Er was geen feest, er zou geen feest komen en een lange reis voor niks maken had geen enkele zin. Om de één of andere reden werd dát bericht niet opgepikt of door de lezers als onwaar afgedaan. Want wie wilde er nou geen groot feest geven voor alle jongeren uit Nederland, Duitsland en België als je de kans had? Nou dan! En daar moest je bij zijn, anders ben je een loser.

Het losergehalte was inderdaad vrij hoog, afgaande op de beelden die ik gezien heb. Voor het merendeel jongeren tussen de 16 en 20 jaar, maar ook enkele ouderen. Ik heb geen kinderen, zal ze ook nooit krijgen, dus het weinige dat ik van opvoeding af weet, heb ik opgedaan op straat. Als agent zie je vaak de dingen die fout gaan in de opvoeding. Zo ook nu. Hoe kan het in hemelsnaam nou zo fout gaan?

De verslaggever van RTL wist het wel: De ME had veel te hard ingegrepen. Ook de jongeren wisten het wel. als de ME niet zo hard en totaal overbodig had ingegrepen, dan had het allemaal niet zo hoeven te gaan.

Inmiddels is de balans aardig bekend. Auto's die in brand zijn gestoken. De lokale Albert Heijn geplunderd. Enorme vernielingen, knokpartijen, en een slechte naam voor de jeugd in het algemeen. Want ik durf te stellen dat de schuld echt bij de jeugd ligt. De jeugd die de hype geloofden, voedden en naleefden. De jeugd die ondanks oproepen in grote getalen naar Haren afreisden, zonder zich verdiept te hebben in de berichtgeving. De jeugd die zich, ondanks het alcoholverbod, vol liet lopen met bier en andere alcohol waar ze dus duidelijk helemaal niet tegen kunnen. De jeugd die het nodig vond te rellen en niet te luisteren naar de politie. Te gooien met verkeersborden, dranghekken en alles wat voor de hand lag. En - minstens zo belangrijk - de ouders van die jeugd, die hun kinderen af lieten reizen naar Groningen.

Een aantal van hen zal de afgelopen nacht en de komende nacht doorbrengen in de cel. En gezien het enorme aantal filmpjes dat ik na nog geen vijf minuten zoeken op het internet trof, zullen er de komende tijd nog heel wat jongeren worden aangehouden. En ook dan zullen weinigen het boetekleed aantrekken, ouders of jongeren. Want hun kind doet dat niet en als ze het wél deden, dan is de politie veel te hard van leer getrokken.

Een evenement als dit had gemakkelijk kunnen uitmonden in een tweede Hoek van Holland. Weten we het nog? Grote rellen waarin de politie zich genoodzaakt zag vele malen te schieten. Want hoeveel ME je ook oproept ( Groningen heeft twee ME-pelotons en de omliggende regio's, die het eerst te hulp kunnen schieten, elk één), de tegenstanders zijn altijd met meer.

Als de politie blaam treft omdat er bijvoorbeeld niet voldoende is geïnvesteerd in inlichtingen, mensen of beleid, zullen we daarvan wijze lessen leren. Dat geldt ook voor de bestuurlijke driehoek van (loco)burgemeester, Officier van Justitie en Korpschef. Maar uiteindelijk is er maar één schuldige: de jeugd. En hoewel de jeugd spreekwoordelijk gesproken de toekomst heeft, heeft ze hier laten zien dat ze die toekomst nog lang niet waardig zijn.

Mijn vingers jeukten in ieder geval toen ik de beelden zag. Maar dat zal dan wel weer niet pedagogisch verantwoord zijn. Om dan maar af te sluiten zoals ik begonnen ben: ik krijg er grijze haren van!

1 opmerking:

  1. Ik ben dan geen agent maar gewoon moeder. Ook mijn handen jeukten. Natuurlijk krijgt de politie de schuld en hebben ze te hard opgetreden..... Wat mij beterft mag het allemaal nog harder zodat ze het eindelijk eens uit hun hoofd laten om zich zo te misdragen. Ik hoop dat ze allemaal gepakt worden en de rekening gepresenteerd krijgen.

    Debbel

    BeantwoordenVerwijderen