Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 september 2012

Geschokt....

Meestal is het een term die de politici gebruiken als ze met een feit geconfronteerd worden: ze zijn geschokt door wat ze horen of zien. Een redelijk nietszeggende term waarvan men denkt dat het afschuw uitdrukt. Ik had diezelfde gevoelens toen ik vanmorgen op de voorpagina van het Algemeen Dagblad las, dat minister Opstelten iedere agent met een stroomstootwapen wilde uitrusten.

Een stroomstootwapen, ook wel een taser of stun gun genaamd is een wapen dat al dan niet door middel van draden of direct contact met het lichaam een stroomstoot van een hoog voltage afgeeft, waardoor alle spieren samenspannen en een verdachte zich niet meer kan verzetten. Desnoods kunnen meerdere schokken gegeven worden. Het wordt geacht een non-lethal wapen te zijn, ofwel niet dodelijk. Als het juist gebruikt wordt en als de verdachte in een redelijke conditie is.

De beelden uit Amerika zijn natuurlijk bekend. En sinds een jaar of zo hebben de Arrestatieteams ook een dergelijk wapen in hun arsenaal en zij zijn er toch heel tevreden over. Volgens Opstelten willen 9 van de 10 politiemensen een dergelijk wapen. Ik zal dan wel de 10e zijn, want ik zie er niet zo het nut van in.

Ten eerste een praktische vraag. Waar moet ik dat ding in hemelsnaam laten? Komt hij ter vervanging van een uitrustingsstuk of komt het erbij? Want als ik mijn koppel van links naar rechts bekijk wat er allemaal aanhangt...Pistool, extra houder, pepperspray, portofoon, multitool, kleine zaklamp, tasje met rubber handschoenen, wapenstok... Nee, dat gaat hem niet worden. Dus er moet iets weg. Dan maar de pepperspray, denk ik, want in al die jaren heb ik dat spul slechts twee keer gebruikt, waarvan één keer succesvol. En hoewel dat ook in de serie van niet-dodelijke wapens valt, kan een astma-patiënt het er toch heel moeilijk van krijgen.

Dan een vraag over protocol. Wanneer mag je het wel en wanneer mag je een taser niet gebruiken? Ik schat in hetzelfde als bij pepperspray. Niet tegen kinderen beneden de 10 jaar en mensen die aantoonbaar ouder zijn dan 65. Niet tegen zwangere vrouwen. Niet tegen groepen mensen. Niet meer dan twee stoten van één seconde en niet binnen een straal van 1 meter. Zoiets. Het is maar de vraag of je je dat allemaal realiseert binnen een split-second die je nodig hebt om te beslissen of je gebruik maakt van een wapen. Ikzelf grijp altijd eerst naar mijn pistool, gewoon omdat ik niet gewend ben de pepperspray in te zetten.

Ergens klinkt het in mijn oren als een excuus om geen nieuw vuurwapen aan te schaffen, hoewel dat traject toch ook al een heel eind gevorderd is als men tenminste geleerd heeft van de fouten van de vorige keer. Ik voor mij zou veel meer tevreden zijn met een nieuwe wapenstok, zo'n uitschuifbare als waar nu in Deventer en Zwolle mee geoefend wordt. Die geeft me wat meer mogelijkheid om afstand te creëren en hoewel hij flinke blauwe plekken veroorzaakt, zal het niet zo snel tot dodelijk letsel komen. Ik weet dat ik met deze uitspraak ook voorzichtig moet zijn, maar excessen kun je niet altijd uitsluiten.

Ik hoop niet dat minister Opstelten al te geschokt is door deze weigering, maar ach....af en toe met beide benen op de wereld gezet worden,  is helemaal niet erg. Een soort van shocktherapie, zeg maar. Dan weet je weer wat er allemaal écht belangrijk is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten