Totaal aantal pageviews

zaterdag 17 augustus 2013

Weekenden....

 Ik heb ontzettend veel page-views mogen ontvangen op mijn laatste blog; zelfs zoveel dat het totaal aantal over de 10.000 is getild. Dank hiervoor, het doet me goed dat ik op deze manier iedereen kan vertellen over de fantastische baan die ik als politieman heb en tegelijktijdig hoop ik wat meer begrip voor de politie te kweken.

In mijn laatste blog ( want wat werkt beter dan voortborduren op succes) schreef ik over de verslechterende sociale omstandigheden waaronder de politie zijn werk moet doen. Zoals gezegd, ik heb daar veel reacties op gekregen. Ook van de vakbonden, die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het akkoord waarin een vast weekend overboord werd gekieperd. De echte reactie kan ik me niet meer voor de geest halen, maar in ieder geval kwam het erop neer dat ik geen recht had op hetzelfde sociale levensstramien als mijn vrouw en familie. Een collega van mij vatte het op twitter aardig samen. Hij zei : "ga jij de leerplichtambtenaar maar uitleggen dat mijn kinderen voortaan ook op maandag vrij zijn". En dat zegt het allemaal.

Het recht op een vrij weekend bestaande uit zaterdag en zondag mag dan nooit ergens vastgelegd zijn, het is wel het enige waar ik tot voor kort vanuit kon gaan. Echter, het laatste jaar is dat alles danig door de war gegooid. Deels omdat ik er zelf bij was en me gevraagd werd door mijn chef of door collega's om te ruilen of extra te werken. Deels omdat het me door diezelfde chef werd opgelegd, gewoon omdat de roosters anders niet dicht te krijgen waren. Maar het is nu al zo erg, dat mijn vrouw en ik elkaar vragend aankijken als we willen weten, of ik komend weekend nu moet werken of vrij ben. Ik deed eveneens navraag bij mijn collega wijkagenten, maar ik ben kennelijk de enige die het zo ervaart. En de werkzaamheden an sich zijn ook veranderd; deed ik vroeger in het weekend alleen maar openbare ordediensten van half acht 's avonds tot vijf uur de volgende ochtend, nu draai ik allerlei dienstverbanden. Leuk voor de afwisseling, maar eveneens slecht voor de  sociale planning.

Wat ik ook heb gemerkt, is dat wanneer ik vakantie aanvraag waarin toevallig een werkweekend valt, ik dit werkweekend 'in moet halen' als ik terug kom. Omdat we anders de planning niet rond krijgen, wordt er gezegd. Maar meermalen merk ik, en collega's met mij, dat in zo'n weekend ineens met veel meer personeel zaten dan normaal en dat het voor de roosters dus helemaal niet nodig was om extra te komen werken.

En daar zit hem dus net de kneep. Want door alles heen is er bij de Nederlandse Politie een schrijnend tekort aan mensen. Dat zal de Korpsleiding nooit toegeven, maar het is een feit. De huidige inrichting is net hoog genoeg - zij het met moeite - om een 24 uurs rooster rond te krijgen waarbij in ieder geval de noodhulp gegarandeerd is. Is er een ME-inzet, dan wordt het al moeilijk. We zaten al met angst en beven te wachten op het bericht afgelopen week, dat de overleden prins Friso bijgezet zou worden in Delft. Want dat zou betekenen dat we bijstand hadden moeten leveren aan De Haag, iets wat enorm veel overuren met zich meebrengt, die eigenlijk in een later stadium weer opgenomen moeten worden want voor uitbetalen is geen geld. En als iedereen daadwerkelijk al die uren tijd voor tijd terugnam, dan was er heel december geen politie op straat. Wil je een project draaien, of bespeur je een trend in lokale criminaliteit? Je kunt alle plannen van aanpak schrijven die je wilt, maar uiteindelijk moet je het zelf doen, want er is geen ander personeel beschikbaar en als dat er wel was, kan dat vanwege de beperkingen die de Arbeidstijdenwet kent, niet flexibel ingezet worden. De politie krijgt van de Arbeidsinspectie boetes van tonnen, zo niet miljoenen, voor de vele overtredingen die wij volgens die wet begaan. Maar dat kunnen we niet als argument gebruiken als iemand vraagt, waar de politie was toen hij in elkaar werd geslagen.

Ik stel keihard dat wij als politie de criminaliteit beter kunnen bestrijden met meer mensen, die we flexibeler in kunnen zetten. Al jaren lang wordt er geroepen door professoren en bobo's dat méér blauw op straat de criminaliteit niet zal doen dalen. Misschien niet, als we de huidige werkwijze niet vernieuwen. Maar wel, als we een basisteam, dat als geen ander weet waar de pijn zit, zelfstandig zeggenschap krijgt over extra capaciteit die ze in mag zetten. Want wij zijn de professionals, niet één of ander lector aan de universiteit die een dienstje heeft meegedraaid en van buitenaf naar de problemen kijkt.

Dus flexibeler inzetten: prima. Maar van mijn vrije weekend- zaterdag en zondag - blijven ze af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten