Totaal aantal pageviews

maandag 13 januari 2014

Ik weet het niet.....

Normaal gesproken ben ik een man van uitgesproken meningen, maar nu...? Ik heb ernstige last van meningnietus. Ik weet het niet. Ik heb geen mening.

In eerste instantie klinkt het plan van Fred Teeven ( met enige rugdekking van minister Opstelten) best aantrekkelijk. Als extra afschrikwekkende maatregel aan beginnende en gevorderde boeven, zeg maar.

Pas op: als je in de gevangenis komt na een proces, dan plukken we niet alleen je crimineel verkregen vermogen weg en gebruiken dat voor dingen die niemand nodig heeft, maar die wij, politici nodig vinden, maar berekenen we de kosten van je proces en van je gevangenneming door aan jou. Met een maximum van 16 euro per dag. Dat wil dus zeggen dat de kosten van de opsporing, berechting en opsluiting verhaald worden op de crimineel. Om kosten te drukken en, zoals gezegd als extra straf.

De politieman in mij schreeuwt: Eindelijk gerechtigheid. In landen om ons heen wordt het al gedaan en ik vind dat een crimineel moet boeten voor wat hij fout heeft gedaan. En dat boeten mag ook best bestaan uit een geldelijke vergoeding naar de maatschappij. Want er gaat een geld inzitten hoor, dat hele opsporings- en berechtingsproces.

Maar mensen die ik normaal uithoon ( meestal omdat hun politieke kleur en voorkeur me niet aanstaan) hebben nu ook een punt. Want beginnende boefjes, die voor het eerst in de gevangenis komen en daar een slordige 10 cent per uur verdienen met zakjes plakken of wasknijpers in elkaar draaien ( sinds het sluiten van de sociale werkplaatsen zagen gevangenisdirecteuren hun kans schoon om arbeidsprojecten binnen te slepen) kunnen die 16 euro per dag niet betalen. En dus verlaten ze de gevangenis met een achterstand. En dan komt het échte leven nog. Ze moeten aan huisvesting zien te komen, aan werk, aan alles wat ze aan een eerlijk bestaan helpt. En dat gaat lastig als je nog een schuld achter je naam hebt staan. Een hypotheek zit er sowieso al niet in en je zult veel moeten verdienen wil je al je levensbehoeften bekostigen. Niet zonder reden dus, dat de linkse politici roepen dat deze maatregelen boefje alleen maar zal aanmoedigen om in de criminaliteit te blijven. Want dat is de enige manier die ze kennen om dergelijke bedragen op te hoesten. En een naar bijverschijnsel van criminaliteit, net als prostitutie ( dat heb ik van horen zeggen, hoor) is dat je er niet zomaar even uitstapt als je er genoeg van hebt. Ook daar zijn wurgcontracten aan de orde van de dag.

Dus ik weet echt niet wat wijsheid is. Moeten we dan deze maatregel pas toepassen bij mensen die meer dan een aantal keren zijn veroordeeld, voor feiten die - om in het strafvorderlijke te blijven - meer dan 4 jaar gevangenisstraf op staat? Dat is meestal de maatstaf.

En het commentaar dat dit plan alleen maar naar buiten kwam om de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen en, in het verlengde hiervan, de politieke agenda te kunnen beïnvloeden, veeg ik zo van tafel. Ook was het niet bedoeld om de Telegraaflezers tevreden te houden, want die zijn toch nooit tevreden. En een dergelijk wetsvoorstel heeft jaren voorbereiding gekost, dus timing was niet belangrijk. Nee, als er al een reden is, is het om het huishoudboekje van de overheid beter op orde te krijgen. Want ergens is het natuurlijk gewoon een verkapte belasting. Een cel-belasting. Of gevangenisheffing. Of petoetpremie. Zou dat niet leuk staan op het Monopoly-speelbord?

Verlaat de gevangenis zonder betalen? Ik dacht het niet......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten