Totaal aantal pageviews

zondag 12 februari 2012

Social Media

De politie is - schreeuwend en schoppend, mag ik wel toevoegen - meegesleept in de vaart der volkeren als het gaat om social media. Waar vroeger argwanend werd gekeken naar nieuwe ontwikkelingen, zo heeft de politie alle vormen om meer en vaker contact te leggen met de burgerij omarmd. En ten goede. Want het mooie van social media is, dat je ernaar kunt kijken als het jou uitkomt. Tegenwoordig kun je ten allen tijde je hyves, facebook en twitter checken. Kun je in een verloren halfuurtje de uitzending terugkijken van Opsporing Verzocht tof van de lokale variant daarvan. En ben je dus niet meer verplicht om te kijken op de regulieren uitzendtijden.

Al jaren zijn we bezig de bevolking duidelijk te maken dat de politie veiligheid niet alleen kan verzorgen. dat we daar zowel externe partners als burgers bij nodig hebben. Burgers die onze ogen en oren zijn, maar ook bereid zijn te bellen of te waarschuwen als dingen verkeerd dreigen te gaan. En dat lijkt te lukken met social media. Doordat ik tegenwoordig ook een twittercop ben merk ik dat één berichtje van 140 tekens een heleboel burgers bereikt. Eén bericht over controle op fietsverlichting staat garant voor het feit, dat iedereen zijn licht aanheeft. De azijnpissers onder ons zullen denken: dan schrijven ze geen boetes en wordt de staatskas en de levensvreugde van de agenten bedreigd. Maar ik zeg: doel bereikt.

Maar met de komst van social media komen ook hele andere gedragscodes. Sommige dingen kun je gewoon niet meer doen. Omdat niet alleen jij, maar ook de burger zijn wenkbrauwen fronst bij bepaalde uitlatingen. Omdat de pers ook de bekende sites bekijkt. Met de opkomst van hyves kwam er een hele groepering die met naam en toenaam en foto toegaf dat ze voor de politie in onze regio werkte. Ruim 200 collega's die dat openlijk propageerden. Niet dat dat nou zo verkeerd is, maar je maakt je wel kwetsbaar. Want alles wat je op die site zet, wordt gelezen als een uitlating van DE politie. En niet van Jan, Piet of Marie die toevallig ook nog eens een keer bij de politie werkt. Ik heb geen hyves-pagina en ik moet nog steeds voor de eerste keer inloggen op een willekeurige facebook-pagina. Wel gebruiken we hyves voor de opsporing, want ook de politie maakt dankbaar misbruik van de sukkels die al hun informatie op de hyves-pagina zetten, maar dat geheel terzijde.

Een beleidsbeslissing die recentelijk genomen werd door een aantal mensen becommentarieerd op facebook. Met de nodige krachttermen over hen, die de beslissing genomen hadden. Dat is niet zo handig, want diezelfde mensen lazen die pagina's ook en waren, op zijn zachts gezegd, not amused. En ook ik heb wel eens op mijn donder gekregen omdat ik bepaalde uitspraken op dit blogje had gedaan, waar de nodige wenkbrauwen over gefronst werden. Dat geeft niet, want ieder mens heeft grenen nodig en hoewel ik het leuk vind om mensen te prikkelen, ben ik er zeker niet op uit om mensen te kwetsen. Maar ik probeer me wel te houden aan regels die door de werkgever gesteld worden, ook al is dit een privé-project. Want uiteindelijk gaat het over mijn werk.

Dus ik blog naar hartenlust. Ik gebruik twitter, zowel privé als zakelijk.Ik kijk op hyves als het mijn doelen dient maar zal er zelf geen pagina aanmaken, evenals op facebook. Maar conflicten vecht ik anders uit. Het liefst face-to-face, met degenen die er rechtstreeks bij betrokken zijn. En niet onder het toeziend oog van de ganse bevolking. Want naar buiten vormen we één front, weten we nog? Eén voor allen, allen voor één.

1 opmerking:

  1. In grote lijnen klopt het helemaal wat je zegt. Het verbaasd me dan ook dat er nog steeds dingen door politieagenten (m/v) op de social media word geplaatst welke echt niet door de beugel kunnen. En dit terwijl die agenten ook gevolgd worden door leidinggevende. Ik ga niet zover om hier voorbeelden neer te zetten. Het is niet mijn streven om een politieambtenaar aan de schandpaal te nagelen maar ik mag er toch van uitgaan dat de leidinggevenden van de politie hier toch ernstig een vinger aan de pols houden en ingrijpen daar waar nodig is. Tevens vraag ik me af hoe een politieambtenaar zijn werk goed kan doen als deze (tijdens zijn dienst) vele berichten op de social media plaatst.

    BeantwoordenVerwijderen