Totaal aantal pageviews

maandag 23 december 2013

Verschuiving van verantwoordelijkheid

De politie heeft ieder weekend de handen vol aan alcohol-gerelateerde problemen. Of dat nou in het uitgaansleven is of in huiselijke sfeer, alcohol is de grote gelijkmaker als het gaat om probleemveroorzakers. Vroeger zouden mensen over deze uitspraak hun schouders hebben opgehaald en gezegd hebben dat het normaal was, want we wisten niet beter. Of dat de politie overdrijft. Maar inmiddels hebben we internet, youtube en smartphones. En we zien- uitvergroot weliswaar, maar toch - de bewijzen. Steeds weer. Voorbeelden hiervan waren dit weekend te zien op een feest aan de Scheveningse Boulevard, waar een sweet-16 feest volledig uit de hand liep en er fors verzet werd geboden, zelfs zodanig dat een collega zijn hand brak bij een aanhouding. En natuurlijk was daar de scheldpartij tegen collega's in Zoetermeer door een jochie die van zijn brommer was gevallen en voor vijf minuten niet anders deed dan de collega's verwensingen toeschreeuwen. Ik heb bewondering voor die agenten, want ik weet niet of ik me zo had kunnen beheersen. Sceptici onder u zullen trouwens vragen hoe ik weet, dat ze onder invloed van alcohol waren. Dat is simpel samen te vatten onder het kopje Ervaringen. Ik zie het aan het gedrag, ik hoor het aan de stem. En feiten van algemene bekendheid behoeven geen nader bewijs, zo stelt de Wet.

Nu gaat per 1 januari de gewijzigde Drank- en Horecawet in, die regelt dat jongeren onder de 18 geen alcohol meer mogen kopen en consumeren in het uitgaansleven en in de publieke ruimte. Nu is deze grens nog 16 jaar. Een groot aantal burgemeesters heeft al aangegeven dat zij de nieuwe regelgeving onwerkbaar vinden en deze niet zullen gaan handhaven. Hiermee oogsten ze veel lof onder de jeugd, die het als een god gegeven recht schijnt te beschouwen dat zij op hun 16e zichzelf helemaal vol kunnen laten lopen in een kroeg. Terwijl ze daar aantoonbaar hersenschade door oplopen waar ze de rest van hun leven gevolgen van zullen ondervinden. En toch vinden wij als maatschappij - ouders, opvoeders, scholen, sportclubs - dat de normaalste zaak van de wereld. Omdat we niet beter weten. Omdat wij hetzelfde deden op die leeftijd.

De echte reden dat burgemeester overigens de D&W niet willen handhaven is niet, zoals ze zeggen, dat de regels oneerlijk zijn. Want iemand die nu 17 is, mag nu in de kroeg nog wel een biertje kopen en drinken, maar op 1 januari a.s. om middernacht mag hij dat ineens niet meer. En dat is oneerlijk. Toch?  Nee, de echter reden is dat per 1 januari 2013 de gemeentes verantwoordelijk zijn gemaakt voor de handhaving van de Drank- en Horecawet. En dat betekend dat de politie daar geen toezicht op houdt, als we dat na de grote reorganisatie van 1993 ooit nog gedaan hebben. De gemeentes zullen Bijzondere Opsporingsambtenaren in dienst moeten nemen, moeten opleiden en uitrusten. De gemeentes zullen een alcoholpreventieplan moeten schrijven zodat ze een inspanningsverplichting aan kunnen tonen, als Den Haag daarom vraagt. En de gemeentes krijgen al heel veel extra taken teruggeschoven van het Rijk, maar krijgen daar - volgens eigen zeggen - nauwelijks meer geld voor. Dus moet er gekeken worden naar wat wel kan en wat niet. Waar kan op bezuinigd worden en waarop niet?

Als het aan mij lag, was de leeftijd nog verder opgeschoven, namelijk naar 21. Niet omdat ik zo tegen alcohol ben, tenzij in het verkeer of op straat. Ik lust zelf graag een glas whisky of een pilsje, maar met mate. Ik ken mijn eigen grenzen. Maar ik denk- nee, ik weet! - dat een 16 jarige, hoe slim of ontwikkeld ook, die grenzen nog niet kent. Al was het alleen maar omdat pubers erom bekend staan, dat ze hun grenzen opzoeken. Nou, daar ziet de politie dus ieder weekend de gevolgen van. En moet daar soms hard tegenop treden.

Nog een andere verandering per aanstaand nieuwjaar. Jongeren onder de 18 mogen niet meer met drank bij zich op straat zijn. Ze mogen al geen drank kopen, maar het bij zich hebben is nu ook strafbaar. En er komt een regulering voor zogenaamde para-commerciële instellingen. Dat zijn de sportclubs, buurthuizen en verenigingen die weliswaar niet bestaan van de verkoop van alcohol, maar zonder die inkomsten een flinke hap uit hun budget moeten missen. Zodat het ook moeilijker wordt voor iedereen, maar vooral voor jongeren, om dáár gemakkelijk aan alcohol te komen. Onder het mom van een avondje sporten.

Een inwoner uit mijn dorp, die in de gemeenteraad zit en zich hard maakt voor een strenger horecabeleid, wordt in de raad nauwelijks serieus genomen. Bemoeizucht, zeggen ze. Ik zeg dat die leden eens mee zouden moeten gaan op surveillance. Het liefst op een warme, plakkerige zomeravond. Als de horeca uit zijn voegen barst. Als er een schuurfeest is. Ik wil wel eens weten hoe ze er dan over denken.

1 opmerking:

  1. verkavelen is de uitkomst iedere doelgroep in z'n eigen vak en zoek het toch lekker uit
    , maarja dan moet eigenlijk het mensdom weer opnieuw ontstaan en met een globe lei opnieuw beginnen , happy christmas every one

    BeantwoordenVerwijderen