Totaal aantal pageviews

zondag 15 april 2012

Schipperen en sturen

 In een poging om strakker en sneller in te spelen op problemen in de wijk heeft de politie het WSO-model omarmd, het Wekelijks Sturings Overleg. Dit maakt deel uit van het programma om de wijkagent nóg beter te positioneren als frontman van de polities. De wijkagent kent als geen ander de problemen van zijn wijk - of zou dat tenminste moeten kunnen. Het WSO is bedoeld om iedere week vooraf te kijken naar de veiligheidsproblemen die de komende week te zijn verwachten en een oplossing daartoe te bedenken. Tot zover de theorie. Want ze kunnen mij alles wijsmaken, maar het simpele feit dat er in dezelfde periode vorig jaar of het jaar daarvoor een lichte stijging was in het aantal woninginbraken, is voor mij geen enkele garantie dat dit nu weer zal gebeuren. Er zijn echter mensen die hier heilig in geloven. Iedereen heeft recht op zijn illusies.

Desondanks zie ik wel wat in het veel meer betrekken van de wijkagent bij het aandragen van korte-termijnproblemen. Echter, zoals ik in mijn vorige stukje schreef is het ernstig rustig de laatste weken. Dus het onderwerp van deze week zijn de hangplekken die er in de gemeente zijn.

Ik ben in mijn jeugd nooit iemand van hangplekken geweest. Niet omdat ik nou zo braaf was, maar dat was er volgens mij niet in het dorpje waar ik opgroeide. Of misschien heeft nooit iemand me erover verteld. Hoe dan ook, ik heb er niks mee. Neemt niet weg dat ik het de jeugd best gun om een plek te hebben waar ze bij elkaar kunnen komen buiten het zicht van hun ouders waar ze onder elkaar kunnen - nou ja, doen wat het is dat men op hangplekken pleegt te doen.

De overlast die daaruit voortkomt wordt natuurlijk niet door de jeugd als zodanig ervaren. Want wat doen ze? Ze draaien een muziekje. Praten onder elkaar over elkaar. Drinken en eten wat. Doen een blowtje. Maar de omwonenden klagen steen en been en wijzen naar de politie en de gemeente als probleemhouders. Want als de jeugd in aantal groeit, moet er harder geschreeuwd worden om elkaar te verstaan. En jongeren vinden helemaal niet dat zij geluidsoverlast veroorzaken. Waarom gaan mensen dan ook zo vroeg slapen, als zij op een gemiddelde doordeweekse dag tot een uurtje of één 's nachts bij elkaar zitten? Misschien omdat ze de volgende dag moeten werken om jouw rekeningen te betalen? En als je eet en drinkt dan ga je je afval natuurlijk niet in een prullenbak gooien, ook al staat deze nog geen meter bij je vandaan. Nee zeg, dat is niet cool. En blowen zorgt voor overmatige stimulatie van de speekselklieren, dus grote klodders spuug zijn het gevolg.

Zo'n hangplek ziet er vaak uit als een middelmatig stadje waar een atoombom op is gevallen. De fallout is net weggetrokken en hulptroepen trekken voorzichtig het gebied in om  de eerste schade in zich op te nemen. En jongeren erop aanspreken? Het is nooit hun troep, altijd van iemand anders. Het is gewoon een gebrek aan opvoeding, of anders is het misschien een te strakke opvoeding. Thuis mogen ze niks, dus op zo'n hangplek gooien ze alles om zich heen.

Men bevuilt zijn eigen nest niet, is de algemene opvatting. Anders wordt je uit dat nest verwijderd. Als ze dat nou eens tussen de oren kregen. Dan hadden wij als politie weer een veiligheidsprobleem minder en werd de verstandhouding tussen jeugd en omwonenden weer een stukje ontspannender. Maar er zal nog wel heel wat afval op de grond vallen voordat dat besef is geland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten