Totaal aantal pageviews

woensdag 25 april 2012

Stuurkunsten

Ik geef als taakaccenthouder verkeerszaken op ons wijkteam geregeld les aan ouders en andere belangstellenden die verkeersbrigadier (oversteekouder) of verkeersregelaar willen worden. Vaak is dat voor de school van hun kinderen of voor de club waar ze lid van zijn. Eén van mijn vaste opmerkingen tijdens zo'n les is "De gemiddelde Nederlandse chauffeur vindt zichzelf een betere chauffeur dan de gemiddelde Nederlandse Chauffeur". Dat duurt altijd even, maar hij landt wel. We zijn vol lof over onze eigen rijkwaliteiten en geven maar wat graag af op (het ontbreken van) de rijkwaliteiten van een ander.

Ik moest daaraan denken toen ik vanavond het programma van BNN terugkeek op uitzending gemist. "De allerslechtste chauffeur van Nederland". Het programma doet zijn naam echt eer aan. Een stuk of acht mensen, van alle leeftijden, die werkelijk le-vens-ge-vaar-lijk zijn op de weg; een blondine van krap 21 jaar bestond het al om in de eerste aflevering een forse aanrijding te krijgen met een andere auto, een net gerestaureerde oldtimer waar de eigenaar 13 jaar aan had gewerkt. Vanavond, in de derde aflevering, werd zij opnieuw geconfronteerd met de chauffeur van die auto, die vertelde over wat het allemaal met hem gedaan had. Toonde zij spijt? Ja, een beetje. Zoals een driejarige sorry zegt omdat ze stout is geweest, zonder echt te begrijpen waarom ze nou stout was geweest. Ze bestond het zelfs de man te wijzen op het feit dat zij óók benadeeld was door het ongeluk. Ook zij had pijn, was haar auto kwijt en ging erop achteruit in inkomsten. Of meneer daar wel aan gedacht had?

Deze mensen verdienen het echt om hun rijbewijs kwijt te raken, en zo snel mogelijk. Voor de meesten helpt maar één ding: toeschouwer zijn bij een fors ongeluk en zien wat er dan met je gebeurt.

Zie het filmpje op http://www.youtube.com/watch?v=9krX9fHAfHM&feature=related en je weet genoeg!

De rest van deze week stond in het teken van regelen en organiseren. Is de auto kapot? Vraag het de daco ( dagcoördinator; dat was ik dus) Zijn die fietslichtjes gejat? Wil je deze aangifte even nakijken? De recherche heeft een paar extra mannetjes nodig. Heb jij nog wat? Wil jij deze 10 mensen even bellen, die willen allemaal nog iets van je.

Mijn werk als wijkagent slokte ook aardig wat werk op. Een bemiddelingsgesprek vanmiddag samen met de woningbouwstichting, over buren die overlast van elkaar hebben. Een onderzoek naar een vernielde ruit waarbij iedereen weet wie het heeft gedaan, maar niemand wil het zeggen. Een onderzoek naar stalking via de computer, waarbij de verdachte digitale vingerafdrukken heeft achtergelaten. Een gesprek met mijn chef over toekomstambities. Aan de deur gaan voor onbetaalde boetes. Een bedreiging door een bekende dronkenlap aan mijn adres. Gewoon, een normale dag op kantoor.

Ondanks het feit dat ik weinig met voetbal heb, zag ik vandaag op @nuttelozefeiten dat Johan Cruijff 65 jaar oud was geworden. En de account @modernegezegden vroeg of mensen nog Cruijffiaanse uitspraken kenden. Een reply daarvan was "Als ik had gewild dat je het had begrepen, had ik het wel beter uitgelegd!".

En daar mag je het dan mee doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten