Totaal aantal pageviews

maandag 16 april 2012

Uniform

Al enige tijd gonst het van de geruchten: er komt een nieuw politieuniform. Het huidige uniform is nog niet eens zo oud - al met al een jaar of zes, schat ik - maar toch. En zelfs dat huidige uniform is nog steeds onderhevig aan veranderingen. Zo komt er voor iedereen een gele jas.  Dan zijn we nog beter zichtbaar, zowel voor het publiek als voor elkaar. Want als je nu in het donker met elkaar werkt, kun je nu de bokken niet van de schapen onderscheiden. Dat de collega's klagen dat je zo nooit meer een inbreker pakt, geloof ik niet in. Dat ligt niet in de jas, maar in de vent (m/v) die hem draagt.

Nee, er wordt gesproken over een nieuwe broek, een steviger model met zakken aan de zijkant. De bikers dragen hem nu al, maar zo'n model zou dus voor iedereen beschikbaar komen. En daaronder horen natuurlijk stevige (half)hoge schoenen. Waar je de broek eventueel omheen kunt slaan. Dan zul je de dienderij wel aan de schoenpoetserij moeten krijgen, want anders zie het er weer niet uit. En daar bovenop komt dan een poloshirt, zoals de Belgische politie nu ook heeft. Een baseballpetje maakt het geheel af. Ook wordt er gekeken naar een nieuw kogel- en steekwerend vest. De techniek op dat gebeid staat niet stil en helemaal niet nu het erop lijkt dat de naaldwerendheid, die in het huidige vest verwerkt is, kan vervallen. Ik bedoel, heroïnejunks zijn een uitstervend ras(...) en naaldincidenten zijn niet bepaald meer aan de orde van de dag. de grote wens is een vest zoals de Engelse politie heeft. Dat is een soort van bodywarmer die over de polo of jas gedragen wordt en waar allerlei uitrustingsstukken aan bevestigd kunnen worden. Je ziet vaak dat de portofoon linksboven aan de schouder hangt, dicht bij het oor zodat het berichtenverkeer goed te volgen is. en dat komt goed uit, want er is echt geen ruimte meer aan de koppel om nóg meer zaken aan te hangen - wat ook al niet goed is voor je rug. Een dikke trui zal ook wel komen te vervallen. Daar bestaan tegenwoordig nieuwe softshell windjacks voor, die alleen motorrijders uitgereikt zouden moeten krijgen. Alleen heeft bijna iedereen en zijn broer zo'n ding weten te regelen, dus ze zijn meer gemeengoed dan niet. Ik kon er geen één krijgen om onduidelijke redenen.

En ook om de middel zal wat gaan veranderen. Er wordt nog steeds naarstig gezocht naar een nieuw pistool, omdat het vorige niet aan de eisen van serieproduktie voldeed. De nieuwe wapenstok komt eraan - en die kan niet meer in de broek gedragen worden zoals sommige hele oude dienders nu hebben. Of er ook nieuwe handboeien aankomen is me onbekend. Maar deze voldoen wat mij betreft uitstekend, alleen het sleuteltje zou wat minder pietepeuterig moeten zijn.

Een dergelijk uniform zou een zekere mate van stoerheid moeten uitstralen, respect opwekken. Het is een hele tijd tegengehouden omdat de hogere machten vooral dachten dat het agressie zou uitstralen. Maar ook daarvoor geldt: agressie komt van de persoon ín het pak, niet het pak zelf. En als je om ons heen kijkt, over de landsgrenzen bedoel ik, dan zul je zien dat Frankrijk, België en Zwitserland al een dergelijk uniform hebben.

Is het dan een netjes uniform? Dat valt of staat met een beetje onderhoud en dat moet dan weer meer gestimuleerd worden. Het meot in ieder geval herkenbaar zijn voor iedereen dat je met een politieagent te maken hebt. Ik betrapte me er zelf laatst op dat een collega, hoewel hij al drie dagen achter het stuur van een auto geplaatst was, toch die drie dagen in een motorbroek en laarzen liep rond te klossen. Ik heb hem daar niet op aangesproken, terwijl ik me er wel aan stoorde. Ik vond dat best moeilijk om een meer ervaren collega te wijzen op iets wat hij heel goed zelf zou moeten weten. Maar daar moeten we toch met zijn allen naartoe. En als we elkaar niet kunnen corrigeren op de werkvloer, waarom zouden we op straat dan wel burgers kunnen corrigeren in hun gedrag?

1 opmerking: