Totaal aantal pageviews

zaterdag 14 juli 2012

reli-crimi's

Ik vond het een nare, stigmatiserende kop boven een krantenartikel, van de week in mijn ochtendblad: "Politie zet meer in op ramadancriminaliteit" . De strekking van het artikel was dat de politie meer mensen in zou gaan zetten volgend jaar zomervakantie omdat die gelijk valt met de jaarlijkse ramadan ( of andersom), de vastentijd voor de moslims. Dat zou er, volgens de krant toe leiden dat meer moslims, vooral de Marokkaanse moslims, thuis zouden blijven in Nederland in plaats van op vakantie gaan naar Marokko, waar het vanwege de hitte nog moeilijker is om de vasten vol te houden.

Zorgen moslims dan voor meer criminaliteit? Nee, dat niet. Maar de krant redeneerde -  en daar kan ik dan wel weer in vinden - dat de straatjochies waar wij vooral last van hebben nu dus niet naar het buitenland gaan en daardoor 's avonds en 's nachts als de zon onder is en er dus gegeten mag worden, voor meer overlast kunnen  zorgen. Ik kan me trouwens niet voorstellen, dat de inbrekers, die toevallig ook nog moslim zijn, of zeggen te zijn, of uit een moslimvader en moeder geboren in, zich iets aantrekken van de regels van het geloof. Want die staat geen inbraak toe, ramadan of geen ramadan. Dus als ze willen inbreken, doen ze dat toch wel.

En net alsof de Nederlandse politie ergens een blik mensen heeft die we zo maar even kunnen vrijmaken voor wat voor noodzaak of langlopend project er dan ook opdoemt! Willen Nederlandse politiemensen soms niet op vakantie?

Natuurlijk sprong meneer Wilders er gelijk bovenop, door te zeggen dat we dit soort criminaliteit ( hij had er een ander koosnaampje voor, maar dat laten we hier voor de goede orde maar even achterwege) keihard aangepakt moet worden. Ik heb nieuws voor u, meneer Wilders: wij pakken alle criminaliteit keihard aan. Bewijs daarvoor is dat er ontzettend veel tijd en energie wordt gestoken in alle bedreigingen die uw kant op komen.

Dus verwacht geen extra criminaliteit in de zomer van 2013, anders dan het 'normale' beeld. En verwacht ook niet meer politie op straat, want die is er gewoon niet. Ik zou willen zeggen dat het anders was, maar dan zou ik liegen. 

Wat is het volgende? Meer politie-inzet tijdens Kerstmis, omdat dat het feest is van de Christelijke geloofsgemeenschap, waar ik overigens ook toe behoor? Omdat kerstmis het feest is van vrede op aarde, denkt de politiek dan dat we om dat feest te vieren rellen gaan schoppen op straat, inbraken gaan plegen en ons anderszins gaan misdragen? Want ik heb heilig ontzag voor iemand die, vanwege hetgeen hij gelooft, het vol kan houden om 40 dagen lang overdag, gedurende de tijd dat de zon op is, niet eet, drinkt of rookt en nog een paar dingen niet doet. De collega's die het moslimgeloof aanhangen, lossen dit nogal eens op door heel veel nachtdiensten te draaien, maar één van hen noemde dat ooit eens valsspelen, dus dat is haram - niet toegestaan.

Een beetje gewoon gezond verstand, veel verdraagzaamheid, en helder nadenken helpt je veel verder dan dit soort onzinberichten. Geloof wat je wilt, maar hou vast aan wat je ziet. En denk er het jouwe van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten