Totaal aantal pageviews

zondag 29 juli 2012

Technische oplossingen

Nu het wetsvoorstel voor de vorming voor de Nationale Politie door de eerste kamer goedgekeurd zijn, kunnen de kwartiermakers weer verder. Niet dat ze echt gestopt waren, maar er was toch wel wat onzekerheid. Er komt steeds meer duidelijkheid over hoe die NP eruit gaat zien. in het district waar ik werk, zeg maar de gehele westelijke zijde van de provincie Utrecht, is nu één district met acht wijkteams. Dat worden straks 3 basisteams: Teams van ongeveer 100 man of meer, die natuurlijk ook een redelijk groot gebied gaan bestrijken. Voor ons is het terug naar het begin zoals het was toen ik hier kwam werken. We krijgen hetzelfde werkterrein als basisteam wat we vroeger als district hadden. Ik heb als eerder geschreven dat alles bij de politie in golfbewegingen komt en gaat: waarvan akte.

Als je de kosten/baten-analyse opmaakt, die de districtschef mij en mijn collega's enkele weken geleden voorschetste, goed bekijkt, gaan we er in menskracht op vooruit. De invulling van die menskracht echter, blijft wat onbeslist. Zo komen er voor het district in totaal 124 mensen te werken, tegen nu ongeveer 105. De functie van surveillant echter, die voor veel wijkteams onmisbaar is, verdwijnt bijna volledig. Hebben wij bijna altijd 4 surveillanten per wijkteam gehad, er blijven er waarschijnlijk maar één of twee per basisteam over. Wel zitten er binnen die 124 man ook wijkrechercheurs, mensen die de eenvoudige zaken over kunnen nemen van de wijkagenten en wijkteamleden, die dan zelf weer meer tijd op straat kunnen doorbrengen, althans zo is de theorie. Hoe dat in de praktijk zal gaan, valt nog te bezien. Van die 124 blijven er echter maar 47 over die de noodhulp gaan bemensen: de 24-uurs politiezorg waar iedere burger op mag rekenen. Da's dus minder dan de helft. De rest bestaat dan dus uit wijkagenten, service-medewerker, wijkrechercheurs, teamleiding etc.

Naast de wijkrecherche komt er ook een districtsrecherche, die de meer kapitale delicten gaat oppakken. En natuurlijk blijft er ook een afdeling Forensische Opsporing, wat vroeger gewoon de Technische Recherche heette. Sinds de vlucht die perogramma's als CSI hebben genomen, weet iedere crimineel dat je handschoenen moet dragen, geen sigarettenpeuken of kauwgum moet achterlaten en niet je oor te luisteren met leggen tegen een glazen ruit. Dat zijn allemaal weggevertjes die het forensische werk nog moeilijker maken.

Wat ik mis in de vorming van de Nationale Politie, is echter zo'n Forensische Rechercheur, in wat voor rang dan ook, op de basisteams. Nu al zit deze afdeling in Utrecht, waar zij ook hun laboratorium hebben. En dat werkt.....nou, ja, soms werkt het, laten we het daar op houden. Want hun capaciteit is ook zéér beperkt, en dan druk ik me voorzichtig uit. Als er aan de andere kant van de regio een moord gepleegd wordt, dan kunnen er aan onze kant van de regio geen woninginbraken worden onderzocht. En vergeet het onderzoek aan auto-inbraken en fietsendiefstallen maar, want dáár is helemaal geen capaciteit voor. De algemeen heersende mening is, dat er bij dergelijke feiten weinig sporen vallen veilig te stellen, maar ik zou ik niet zijn als ik het daar niet mee eens was.

Want auto-inbraken en fietsendiefstallen behoren tot de bulklading van het politiewerk. Iedere dag opnieuw vinden deze feiten plaats, in elke stad en elk dorp in Nederland. En de politie doet er weinig meer mee dan aangifte opnemen en doorverwijzen naar de verzekeringsmaatschappijen. Maar als het dan zo vaak gebeurt, zou je, als je even dóórdenkt, kunnen concluderen dat er bij gedegen forensisch  en tactisch onderzoek veel meer daders gepakt zouden kunnen worden en meer misdrijven opgelost kunnen worden. En daarmee zou de schade beperkt worden, want als een crimineel weet dat de pakkans groot is, zal hij zich niet wagen aan een strafbaar feit. Hoeft de verzekering niet zoveel meer uit te keren, blijven de premies laag, zo, iedereen tevreden. In een perfecte wereld, tenminste.

Dus ik pleit voor een forensisch medewerker ( of meerdere) op ieder basisteam. Iemand die de bulkmisdrijven kan afhandelen. Woninginbraken, autokraken en fietsendiefstallen. Bedrijfsinbraken, niet te vergeten. Ik pleit niet voor een laboratorium op ieder bureau. dat zou onbetaalbaar  zijn, weet ik ook wel. Maar sporendragers kunnen tegenwoordig digitaal verzonden worden, en anders kan de goede man of vrouw even op en neer rijden naar het lab. Ik denk dat het uitstekend zou zijn voor het oplossingspercentage. En dat mag best een aantal ( of tientallen) procenten omhoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten