Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 augustus 2012

Top of flop?

De Olympische spelen zijn al een goede week bezig en in het bureau staat de TV bijna onophoudelijk aan, zodat iedereen tussen de bedrijven door de prestaties van de topsporters uit alle landen kan volgen. Ik voor mij vind het schitterend als iemand een medaille heeft gewonnen en het volkslied wordt gespeeld. De emotie die je dan ziet op iemands gezicht als beloning voor jarenlang keihard werken, dat doet me iets.

Ook de bloopers en flops worden breeduit besproken. Zo haalde de Nederlandse schermer Bas Verwijlen, bijvoorbeeld, zich onze spot op de hals door bij iedere punt breeduit zichzelf op de borst te kloppen in een uiting van "merck toch hoe sterck". En hij werd even later kansloos door een Duitser verslagen. Laat nou deze schermer in het dagelijks leven politieman zijn!

En er zijn er nog meer. Vijf Nederlandse politiemensen staan op dit moment op de Olympische spelen om te trachten het hoogst haalbare te winnen. Dat zijn  Teun Mulder (baanwielrennen), Sanne Keizer (beachvolleybal),  Kenny van Weeghel (wheelen) en de uit Emmen afkomstige Tonnie Heijnen (tafeltennis) en de al eerder genoemde Bas Verwijlen. Ik gun ze alle goeds, al vind ik de vernoeming 'politieman ( of vrouw) ietwat overdreven. Net als Yuri van Gelder werkzaam was bij defensíe en vast zo nu en dan eens het legergroen aantrok, verwacht ik niet dat deze vijf regelmatig in een blauw uniform op straat te vinden zijn of in het cellencomplex verdachten afhoren. Nee, ze staan wel op de loonlijst bij de politie, maar ze doen ander werk. Het is iets waar de politie als werkgever mee kan pronken.

Nu maakte de raad van Hoofdcommissarissen van de week bekend dat het aantal topsporters bij de politie uitgebreid gaat worden van acht naar zestien. Dat terwijl Defensie, die al jaren drastisch moet bezuinigen juist vorige maand kenbaar maakte het topsportersproject te gaan stoppen. Mag Yuri toch weer met een geweer over de heide gaan rennen. De reden die de politietop hiervoor opgaf was, dat deze topsporters een inspiratie moesten vormen voor de gewone diender op straat om eens wat meer aan sport te gaan doen. Om beter in conditie te komen. Om zijn of haar lijf goed te onderhouden en tot grotere prestaties te komen.

Heb je het ooit zo zout gevreten????

De NOS plaatste in haar reportage consequent de uitgezakte billen van twee collega's op leeftijd die te voet een surveillance uitvoerden. Waaruit overigens bleek dat de broeken die de vtsPN tegenwoordig uitlevert zeer slecht van pasvorm zijn.

Alle collega's op mijn bureau doen wel iets aan sport. Hardlopen. Fitness. Tennis. Bowlen. Iedereen doet zijn best om fit te blijven en er was nog niet zo lang geleden een tijd waarin afvallen met shakes en poedertjes heel hip leek. Maar hoewel er tijdens de primaire opleiding hard gewerkt wordt aan de fysieke vaardigheden van agenten-in-opleiding, is er voor agenten in daadwerkelijke dienst niets geregeld. Je wordt verondersteld je eigen conditie op peil te houden. Maar in de niet al te verre toekomst kun je wel afgetoetst en beoordeeld worden op diezelfde fysieke conditie. Je baan zou er vanaf kunnen hangen, zeg maar.

Ik vind het onzin om te stellen dat ik geinspireerd zou worden door het feit dat de politie (meer) topsporters in dienst heeft. Ik vind het leuk voor die mensen dat ze hun topsport kunnen beoefenen, maar ik sport er niet meer of minder om. Ik denk dat dat geld dat daaraan besteed wordt, echter beter besteed kan worden om collega's dienstsport aan te bieden. Hardloopclubjes op te richten. Contracten met fitnessclubs af te sluiten. Goede sportschoenen te verstrekken. Conditietraining opzetten en desnoods gewichtsbeheersing en goede voeding bevorderen.

Sport is goed voor je. Ik vraag me af of de commissaris, die het hele plan glunderend presenteerde, binnenkort ook begint met een andere sport dan denksport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten