Totaal aantal pageviews

zondag 19 augustus 2012

Boete doen....

Ik kon het niet helpen, vanochtend. Net uit bed na een nachtdienst  veel te vroeg, maar wie kan er slapen met de rothitte  las ik een berichtje in de Telegraaf dat de politie veel minder boetes had uitgeschreven in de eerste zes maanden van 2012 dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Een zegsman van Veiligheid en Justitie echter, spande de kroon. Hij zei dat dit, en ik citeer, "Ongetwijfeld speelt een combinatie van factoren een rol. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar we denken dat mensen de regels beter naleven. En mogelijk dat de crisis een rol speelt, omdat minder mensen op de weg zijn.” Daar móest wel een blog uit voortkomen....

Die man of vrouw heeft zich duidelijk de laatste tijd niet tussen de mensen begeven, maar ik zal toch trachten een en ander te verduidelijken. Er worden inderdaad veel minder boetes geschreven door de politieman of vrouw op straat. En dat heeft een tweetal oorzaken. De eerste ligt in het feit dat politiemensen niet meer verplicht zijn een aantal bonnen per jaar te schrijven. Toen ik bij e politie kwam, was iedere agent verplicht om jaarlijks 160 staandehoudingen ( dus geen parkeerbonnen, maar daadwerkelijk mensen op hun gedrag aanspreken) schrijven, wilde hij goed beoordeeld worden. Wat je daar ook van mag vinden, bekeuringen schrijven hoort bij het vak van politieman. Als je niet bereid bent bekeuringen te schrijven, moet je niet bij de politie gaan werken. Je kunt per slot van rekening ook niet in de bouw gaan werken en vanuit religieuze of levensbeschouwelijke motieven weigeren een hamer en spijkers ter hand te nemen. Dat werkt niet. En het geeft de chefs de mogelijkheid een beeld van hun mensen te vormen. Want een agent die geen boetes schrijft, wat is daar dan mee? Is hij bang om mensen aan te spreken op hun gedrag? Of is er iets anders aan de hand?

De andere reden voor minder boetes had de zegsman van V&J dan wel weer gelijk, of althans ten dele. Een beetje boete tegenwoordig kost echt een hoop geld. Ik bedoel, ik zou er goed ziek van zijn als ik een boete van 220 euro voor een rood licht kreeg, of voor niet handsfree telefoneren. Natuurlijk, dan had ik maar niet zo dom moeten zijn om niet tijdig te remmen of de telefoon gewoon te laten rinkelen, maar dat verandert niks aan de financiële consequenties. Dus agenten aarzelen om dergelijke hoge boetes uit te schrijven in deze tijd van crisis. Want wij zien dat wel degelijk onder de bevolking. Wij krijgen een steeds grotere stapel arrestatiebevelen van mensen die hun boetes niet op tijd betaald hebben. Daar gaat veel werk in zitten en we komen soms schrijnende verhalen tegen.

Begrijp me niet verkeerd hoor: ik heb er geen enkele bezwaar tegen om boetes te schrijven. Nooit gehad ook. En als het uit pure hufterigheid voortkomt, of uit een stuk minachting voor je medemens of de regels, dan al helemaal niet. Ook als de reactie een hoop hete rook en gescheld is op dingen Die We Eigenlijk Zouden Moeten Doen, daar lach ik om. Kijk eerst maar eens naar je eigen gedrag. Maar dat is moeilijk voor Nederlanders. Dat had ik afgelopen nacht toen ik een 18jarige, zeer dronken jongeman wees op het feit dat zijn fietslicht het niet deed. Ik schreef hem er niet eens voor op. En hij bestond het mij te zeggen dat ik eens moest gaan letten op ander uitgaanspubliek bij zijn huis, waardoor hij niet kon slapen.

En daarmee kom ik gelijk op het laatste punt van mijn betoog: Nederlanders zouden zich meer aan de wet houden. Laat me niet lachen zeg! Nederlanders zijn steeds meer een volkje geworden van opstandige, wij-bepalen-zelf-wel-wat-goed-voor-ons-is, hufterige betweters geworden die zich niks meer laten vertellen door polities, ambulanciers, dokters, pastoors en politici. Voor die laatste categorie heb ik zelf ook steeds minder sympathie, maar daar hebben we met zijn allen over vier weken de gelegenheid om iets aan te doen. We hebben een hekel aan gezag en iedereen mag het weten. En voor wie het niet gelooft: kijk de filmpjes op internet, de berichten in het journaal of vraag je wijkagent eens of je een paar uurtjes mee mag draaien met zijn dienst om te zien of het echt allemaal zo erg is. Ik garandeer je dat je schrikt. Vooral van je buren of je beste vrienden. Niet dat je niet kritisch mag zijn hoor, maar zorg even voor wat objectiviteit en eerlijkheid, of beter nog, een stuk zelfreflectie voordat je in protest  gaat.

Als je jezelf terug zag op video, zou je spontaan boete gaan doen voor je gedrag. Gaan we toch weer een beetje terug naar de 60er jaren, toen gezagsdragers nog wat te vertellen hadden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten