Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 augustus 2012

Poppetjes

Het was een bericht om je vingers bij af te likken, de afgelopen dagen. Een ondernemer uit Friesland die grossiert in polyester poppen en dieren, nota bene een oud-politieman, heeft een pop gemaakt van een politieman met een lasergun in zijn handen en plaatste deze aan de openbare weg in de struiken. Dit in een poging om de hardrijders af te schrikken. En de politie Fryslan is daar he-le-maal niet blij mee.

De politie Fryslan stelt dat "automobilisten zouden kunnen schrikken van de politiepop en dat er dan ongelukken zouden kunnen gebeuren. Daarnaast is het verboden om je als politieman te kleden", zo stelde een zegsman, dus we beraden ons op stappen. Wat wilden ze doen: de pop een bekeuring geven?

U kunt zich misschien nog een niet zo'n oude blog herinneren waarin ik een geval van een zwerver, wiens politiekleren waren gestolen, opnieuw werd uitgerust met een uniform zodat hij weer agentje kon gaan spelen . Kennelijk kijkt men per korps toch heel anders tegen zulke vraagstukken aan.Daarnaast kan ik me herinneren dat ze in Engeland al langer officieel gebruik maken van dergelijke poppen en soms zelfs hele bordkartonnen auto's om de schijn van politie-aanwezigheid op te wekken. En het helpt, want kennelijk zijn hardrijders en ciminelen ziende blind en laten zich van de valsheid van zo'n opstelling niet makkelijk overtuigen, getuige de lage overtredingscijfers in zo'n buurt.

En natuurlijk waren de commentaren weer niet van de lucht. De politie heeft geen gevoel voor humor! Ze staan toch altijd in de bosjes te laseren dus wat is het verschil? Moeten ze zich hier nou zo druk om maken? De boete-inkomsten zullen wel weer naar beneden gaan hierdoor.

Hoewel ik de laatste tijd wat minder gebruik maak van de laser - omdat de woonwijken steeds meer 30-km zones worden en de buitenwegen steeds meer 60-km zones, waar geen georganiseerde snelheidscontroles MOGEN plaatsvinden van het college van procureurs-generaal - sta ik nooit in de bosjes of achter een boom. De enige keer dat ik iets verscholen sta is als ik wat meer steun zoek om goed te kunnen richten, maar voor de rest is het geen geheim en mag iedereen mij zien staan. Zeker met de nieuwe gele jassen is dat niet moeilijk, hoewel je je er nog over verbaast hoeveel mensen zelfs dat niet zien. En als ze me wel op tijd zien en de snelheid omlaag gooien - nou doel bereikt! Voor de wat jongere collega's is dat jammer omdat die graag bonnen willen schrijven ( ik was ooit ook zo jong maar da's al zo lang geleden) maar uiteindelijk is dat het doel: de snelheid omlaag brengen zodat mensen tijdig kunnen remmen bij een opdoemend gevaar. Met de nieuwe lasergun is ontsnappen trouwens vrij onmogelijk, omdat ik op afstanden van 750 meter al een gelsaagde meting kan maken. Zelfs de beste coureur kan niet zover vooruit kijken.

De goeroe van de snelheids- en alcoholcontroles, mr. Koos Spee verscheen onlangs in het nieuws omdat iemand gezien had, dat er een verkeerde kentekenplaat op zijn fietsendrager zat, dat niet correspondeerde met het kenteken van zijn auto. "Klopt" zo verklaarde Spee in de media "de kentekenplaat van mijn camper zat er nog op. Maar ik ben al een jaar met pensioen en het verbaast me dat mensen nog zo op mij aan het jagen zijn!" De man wordt inderdaad nog steeds verguisd in de rubrieken van vrije meningsuiting, maar ik zal u hier en nu vertellen dat de man door zijn beleid verantwoordelijk is voor een spectaculaire daling van het aantal verkeersdoden, door snelheidscontroles en alcoholcontroles. En dat kan niet slecht zijn, toch?

Nee, dan het bericht dat de polities in sommige regio's moeite heeft om op maandagochtenden tussen zes en negen uur moeite heeft om op tijd te komen voor prio-1 ritten. Kennelijk heeft de politie net zo goed last van maandagochtendziekte als de rest van Nederland.

Misschien meer poppetjes inplannen...?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten