Totaal aantal pageviews

woensdag 15 augustus 2012

Kat en muis....

Vooral de mannen die dit lezen zullen het herkennen, maar vlak de dames niet uit: het sleutelen aan je bromfiets zodat hij harder kon rijden, was vroeger ( en nu nog) een veel beoefende hobby. Het resultaat was meestal niet indrukwekkend: een hoop meer rook, een hoop meer lawaai, hoger brandstofverbruik en weinig meer kilometers per uur. Een vriendje leerde me om de cilinderkop van de brommer bij te vijlen, zodat de cilinderinhoud werd vergroot en dus meer vermogen zou opleveren. Ik heb staan vijlen en schuren totdat je bijna door de cilinderkop héén kon kijken, maar veel beter werd het er allemaal niet op. Dan kon je ook nog de uitlaat uitbranden, door er wat benzine in te gieten en aan te steken, zodat de aangekoekte roet weg zou branden en de brommer harder zou rijden - of zoiets. Liters benzine - toen nog mengsmering, want brommers reden nog niet op euro 95 -  gingen er doorheen, maar schoner werd de uitlaat nauwelijks. Echte techneuten, zoals mijn oudere broer, monteerden een grotere sproeinaald en dat zette tenminste zoden aan de dijk: zijn Kreidler ging veel harder dan alle Zundapps uit de buurt, en daar was het allemaal om begonnen.

Ik heb een Honda MB gehad en een Puch. Met die Puch ben ik ettelijke malen op de rollenbank geweest, maar een boete hield ik er niet aan over, hoewel het weinig scheelde. Ook toen al vonden agenten het niet leuk, als je als zestien-jarig pikkie met je bijdehante smoel opmerkingen maakte als "die brommer ziet er dan oud uit, hij is nieuwer dan die motor van jou!" Nee, dat vonden motoragenten geen geslaagde grap.

Hoe harder we vroeger probeerden de controles te ontduiken, des te fanatieker zijn de motoragenten van nu om de brommers te pakken. We zijn ouder geworden en soms een beetje wijzer. Het is een kat-en-muisspelletje. De jeugd rijdt weg voor de politie en de politie probeert ze te pakken. Maar wel met de achterliggende gedachte dat het een aantal malen vreselijk is misgegaan. Ik heb een aantal zware ongelukken gezien, zelfs met dodelijke afloop, waar brommers bij betrokken waren. En probeer dat vooral de huidige generatie niet wijs te maken dat ze niet te hard moeten gaan en een helm moeten dragen. "Dan gaat me haar door de war" of " Ik mag toch zelluf weten of ik mezelluf doodrijd, of niet soms?" Daar falen alle wijsheden tegen.

Als je brommer te hard reed, dan namen wij hem in beslag en werden door twee techneuten, die meer door veel te hobbyen dan door formele opleiding een schat aan kennis hadden opgebouwd, alle onderdelen eraf gehaald die niet fabriekseigen waren. Die was je dan kwijt. Maar nu heeft minister Opstelten nieuwe regelgeving aangekondigd op het gebied van handhaving van snelheid. Met de achterliggende gedachte dat brommers en scooters met name in de grote steden voor veel irritatie zorgen, veel te hard rijden op plekken waar dat niet mag en niet zelden worden gebruikt bij overvallen en tasjesdiefstallen. Als je binnenkort wordt gepakt, wordt je kentekenbewijs ingevorderd en is het aan de eigenaar zelf om de brommer weer in de originele staat aan te bieden bij de politie. Die technisch nauwelijks voldoende onderlegd is om een opgevoerde van een niet-opgevoerde brommer te onderscheiden, die enkele techneut daargelaten.

Ik denk niet dat de jeugd zich er iets van aantrekt dat het kentekenbewijs wordt ingevorderd. De brommer hebben ze toch nog, dus er kan gereden worden. Als er een boete volgt, dat zien we dan wel weer. En die twee techneuten hebben straks geen werk meer, dus die kunnen mooi wegbezuinigd worden. En die opgebouwde kennis? Die wordt ook wegbezuinigd. Want geen kennis is nuttelozer dan kennis die achterhaald is. Maar ik zeg: hou ze nog maar even in dienst en laat ze de kennis overbrengen naar de jongere generatie.

Ik heb een paar jaar geleden gelezen dat de lidstaten binnenkort door Europa vrij worden gelaten of de constructiesnelheid of de maximumsnelheid voor brommers vrijgegeven wordt. Zodat lidstaten dat zelf mogen bepalen. Op zich al een unicum dat Europa macht uit handen geeft, maar dat is weer een heel ander verhaal. In Duitsland namelijk, mag je op je B-rijbewijs een lichte motor rijden die niet harder gaat dan 70 km/u. Op je 16e. Als de wetgever dat hier wil toestaan, dan gaan er waarschijnlijk meer verkeersdoden vallen, maar ja, dat dacht ik ook toen het brommers werd toegestaan op de weg te gaan rijden in plaats van op het fietspad. En dat is gelukkig erg meegevallen. Maar het vormt wel een alternatief voor de auto. Want als je op je B-rijbewijs een lichte motor mag rijden voor een fractie van de prijs van een auto, dan is dat welkom in deze dure tijden. Ik kan het weten want ik heb zelf jaren op de brommer van en naar het werk gereden. Door weer en wind. Ik ben dus ervaringsdeskundige. Maar het zal nog wel even op zich laten wachten. Kunnen we nog een tijdje doorbrommen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten