Totaal aantal pageviews

zaterdag 13 april 2013

Uit eigen ervaring...


Het onderstaande stuk is eerder verschenen in vakblad BLAUW voor de politie. Ik ben normaal gesproken niet zo van het overtypen ( het is best wel veel werk en knippen/plakken werkte niet) maar dit stuk greep me rechtstreeks bij de keel. Ik hoop dat u datzelfde gevoel heeft.

 Woord vooraf: de tekst uit dit stuk komt rechtstreeks uit mijn hart. Ik vind het verschrikkelijk dat zoveel mensen slachtoffer worden van misdrijven in het algemeen en van woninginbraken in het bijzonder. Afgelopen week werd ik voor de tweede keer slachtoffer van een woninginbraak. Deze keer is het bij een poging gebleven. De eerste keer was het wel rak en lagen mijn vrouw en ik boven te slapen. Ik weet dus welke impact een woninginbraak op slachtoffers en bewoners heeft. Ik ben van mening dat wij als overheid te weinig doen aan dit soort criminaliteit.  Als overheid bedoel ik de politie, het OM, de rechterlijke macht en in mindere mate ook de gemeente en de politiek. 

Het percentage van het totaal aantal misdrijven veroorzaakt door veeplegers wordt steeds groter. Het laatste wetenschappelijk onderzoek op dit gebeid wijst uit dat ongeveer 15 procent van de daders verantwoordelijk is voor 85 procent van de delicten( dit was altijd (20-80). Dit kan men ook positief uitleggen. De strafrechtelijke vervolging door het Openbaar ministerie en de daaropvolgende reactie van de rechterlijke macht werkt goed. 85 procent van de vervolgde verdachte recidiveert niet en ziet men ( de politie) niet meer terug. Voor die 85 procent werkt de keten dus goed; die zien we niet meer terug. De bottleneck zit hem in die 15 procent. Daar hebben we last van. Zij zorgen voor het grootste gedeelte van het aantal misdrijven  en maken het meeste slachtoffers. Op die groep moeten wij ons richten om de criminaliteit te doen dalen. Wij moeten die misdadigers stoppen om meer slachtoffers te voorkomen. Als ik me hierbij richt op woninginbraken dan is er nog heel veel te doen.
Woninginbraken hebben veel impact op slachtoffers. Zeker als de slachtoffers thuis waren toen er bij hen werd ingebroken, kunnen zij daar nog jarenlang een trauma van overhouden. Ik weet dat uit eigen ervaring. Op de terechtzitting worden er, volgens het OM, forse straffen gevorderd bij de rechter. Voor een voltooide inbraak wordt de eerste keer namelijk drie maanden geëist en voor de tweede keer zes maanden. Als de verdachte tijdens de terechtzitting nog ( verzonnen) verzachtende omstandigheden aanvoert, wordt de  straf in veel gevallen nog lager. Ik begrijp dat niet. 

Op een woninginbraak staat zes jaar gevangenisstraf. In veel gevallen, als men dat ’s nachts doet of in vereniging staat er zelfs negen jaar op. Nu heb ik  onderzoek gedaan over meerdere jaren in de voormalige politieregio’s Haaglanden en Rotterdam. De rechtbank heeft nimmer een gevangenisstraf opgelegd van langer dan twee jaar voor een serie woninginbraken. Waarom dan zo’n lange gevangenisstraf in het Wetboek van Strafrecht? Welnu, dat dateert uit de jaren 1880 en verder. Toen is het huidige Wetboek van Strafrecht ontwikkeld. Professor Modderman heeft daarvan het grootste gedeelte voor zijn rekening genomen. Hij was een genie en stond bekend om zijn milde zienswijze voor het opleggen van vrijheidsstraffen. Volgens hem had het weinig zin, want het hielp de verdachte ( de dader) niet. Behalve toen hij bij woningbraken aankwam. Hij besloot daar maximaal zes jaar gevangenisstraf op te zetten. In de memorie van toelichting schreef hij dat woninginbraken erg ingrijpend zijn voor de slachtoffers en een grote impact hebben op de veiligheidsgevoelens van burgers.  Er moet toch één plaats zijn waar mensen zich veilig kunnen voelen: in hun eigen woning.  

Wij laten in Nederland toe dat er 70.000 woninginbraken per jaar gepleegd mogen worden. Wij dragen als overheid niet, of in elk geval onvoldoende, uit dat dit feit niet te tolereren is en dat er hoe dan ook gestopt moet worden. Drie maanden gevangenisstraf moedigt daarbij niet echt aan, zeker als we de pakkans erbij optellen. Die is maximaal zeven procent. Ik geloof ook niet dat een woninginbraak een zogenaamd instapdelict is en ik ben ervan overtuigd dat daders meer misdrijven hebben gepleegd voordat ze voor de eerste keer voorkomen voor de rechtbank.

Nogmaals die forse eis. De eerste  keer drie maanden  onderschrijf ik niet. Ik vind de eis belachelijk laag. Als het aan mij zou liggen mogen ze vier tot vijf jaar krijgen. Gevangenisstraf is kostbaar, zegt men. Nee, de woningbreker laten lopen is veel duurder. Niet alleen de materiële schade maar ook de immateriële schade loopt behoorlijk op. Wij hebben als overheid toch de plicht om inwoners te beschermen. Welnu, dat doen we op het gebied van woningbraken in het geheel niet of in ieder geval te weinig.  

De politierechter

De Officier van Justitie bepaalt in eerste instantie voor welke rechtbank de verdachte wordt geleid en berecht. In veel gevallen wordt gekozen voor de politierechter. U zult begrijpen dat ik daar apert op tegen ben. De OVJ mag voor de politierechter maximaal twaalf maanden gevangenisstraf eisen waarna de politierechter dit maximaal mag opleggen. Ik vind dat veel te weinig. Ook dit is een verkeerd signaal naar de verdachte toe. Ze weten dat ze er bij de politierechter met een koopje vanaf komen. Daarnaast ben ik het niet eens met de stelling van het OM dat woninginbraken eenvoudige zaken zijn. Nee, het zijn veelal ingewikkelde zaken die door de meervoudige kamer behandeld moeten worden. Indien het OM en de rechters blijven bij deze lage eisen en de opgelegde straffen, moeten zij de leuning grijpen het Wetboek van Strafrecht aanpassen. Laten ze er bijvoorbeeld maximaal drie jaar op zetten, want meer dan twee jaar is er toch nooit opgelegd. Dan geef je een signaal af aan de bevolking dat je het toch niet belangrijk vindt. Want nu, met een eis van enkele maanden wordt er komedie gespeeld. Het is gewoon een farce. Nogmaals, we praten hier over de veelplegers die we niet stoppen.  

In dit kader zou ik het betreuren dat er minimum straffen opgelegd kunnen worden. Dit zou een teruggang betekenen voor het hedendaagse strafrecht. Echt straffen op maat is dan niet meer mogelijk. Ik snap deze beweging echter wel. Rechters worden voor het leven benoemd en hoe meer wij op langere straffen aandringen, des te meer rechters daarvan afwijken. Bijna chargerend laten zij blijken de derde onafhankelijke macht te zijn in onze democratie. E leggen straffen op naar goeddunken. Ook moeten  we werken aan de beeldvorming. Ik zal dat uitleggen. Wanneer een Poolse verdachte, of erger nog, eentje uit de Oekraïne wordt aangehouden voor een woninginbraak, moeten wij ook een signaal afgeven. Nu komt het voor dat de verdachte de inbraak bekent en spijt betuigt aan de recherche, na verhoor wordt er contact opgenomen met de OVJ, die standaard vraagt of de verdachte antecedenten heeft. In Nederland zijn die in veel gevallen niet te achterhalen. De verdachte wordt daarom in vrijheid gesteld. Immers, de zaak is opgelost. Dit kan op dezelfde dag nog zijn of anders in maximaal drie dagen. De verdachte komt dan terug in de Poolse gemeenschap in Duinrell. Zijn Poolse vrienden vragen hem dan “Jij was toch aangehouden voor een woningbraak?” “Ja”, zegt de verdachte dan, “ik heb bekend en mocht naar huis.” Die Polen zullen denken dat we het in Nederland niet eg vinden dat er wordt ingebroken. Ik zou dan ook graag zien dat alle verdachte van een ( voltooide) woninginbraak tot aan de rechtszitting worden vastgehouden en direct daarna hun gevangenisstraf gaan uitzitten. De dader is dan gedurende langere tijd uit de roulatie en kaamt geen verdere slachtoffers. Dat schrikt pas af. Het aantal woningbraken en het daarbij behorende aantal slachtoffers zullen dan ook fors dalen.  

Resumé
 Wanneer houdt het nu eens op? Na de derde, de vijfde, of de tiende woninginbraak? Beginnen we na de tweede  ISD-maatregel weer opnieuw? Komt er dan nooit eens een tijd om de notoire woningbreker voor langere tijd uit de roulatie te halen? Kan iemand wij vertellen waarom een wijkbureau een veelplegende woningbreker in één jaar tijd drie keer of meer kan aanhouden voor woningbraken. Hoe leggen we dat uit aan politiemensen? Hoe houden we die gemotiveerd? Maar erger nog: waarom staan we toe dat criminelen iedere dag weer nieuwe slachtoffers maken? Dat vind ik pas erg!

 

Frans van der Meer

Eenheid den Haag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten