Totaal aantal pageviews

maandag 29 april 2013

Nevenwerkzaamheden...

Een baantje erbij; een extra inkomstenbron; een zakcentje. Dat is waar de meeste mensen aan denken bij de term Nevenwerkzaamheden. Iets wat je doet naast je normale baan, gewoon omdat je het leuk vindt ( maar dan is het meer een hobby) of omdat jet het belangrijk vindt om te doen. Ik stuitte onlangs op een zaak waar ik wel medewerking aan wilde verlenen, ook al werd dat niet aan me gevraagd.

Dit betrof namelijk een krant en een internetsite die verschijnt, voor alle Poolse mensen die momenteel of in de toekomst in Nederland verblijven. En dat zijn er nogal wat! We kennen allemaal de verhalen van goedkope arbeidskrachten die de markt overspoelen, maar tegelijkertijd roemen we de werklust en het vakmanschap van de Polen en zijn we als echte Nederlanders niet vies, om ze in te huren voor een klusje thuis. Dat we daarmee zelf die zogenaamde arbeidsmarkt verzieken, zien we liever niet onder ogen, laat staan dat we het volmondig toe gaan geven.

De contacten die ik met Polen heb, zijn voorval voor het werk. Mensen die ik op de weg tegenkom tijdens controle, aan de balie tijdens hulpverzoeken ( maar dat zijn er niet zoveel, alleen degene die al redelijk ingeburgerd zijn) of bij constatering van strafbare feiten. En ik bemerk dan vaak een hoop onbegrip over de werkwijze van de politie ( zie ook het vorige stukje over de woninginbraken) .

Toen ik dus las over deze krant en internetsite, bereikbaar via www.popolsku.nl , vond ik dat een uitermate geschikt medium om wat meer over de Nederlandse Politie en haar werk te vertellen. Tot zover ging het goed. De redactie zag het wel zitten en ging graag op mijn aanbod in. Ik ben achter de computer gaan zitten en bedacht me: als je kunt bloggen, kun je een column schrijven ook. Maar dat viel nogal tegen. Op deze blog kan ik zo langdradig zijn als ik maar wil, maar een goede column is kort en bondig en heeft dan ook nog eens een punt. Dat vereist best wat oefening. En ik zat met een dilemma: zou ik de column wel of niet ondertekenen met mijn naam en daarmee bekend maken waar ik werkte? Voor deze blog, die ik in privé-tijd schrijf, heb ik  nooit toestemming gevraagd en zal dat ook nooit (hoeven) doen, omdat ik me aan een aantal regels houd. Privacy voor alle betrokkenen is er zo eentje, en privacy voor mezelf ook. Maar nu....ik heb even overlegd met mijn vrouw, en besloot een aanvraag in te dienen bij de districtsleiding. Die met dezelfde gang werd afgewezen als hij werd ingediend.

Als Politieman- of vrouw, zo moet u weten, zijn er een aantal dingen die je niet mag doen. Eén ervan is nevenwerkzaamheden die onverenigbaar zijn met het politiewerk. Werkzaamheden waarbij je gemakkelijk het risico loopt om op een andere manier in aanraking te komen met...de Politie. Genoemd wordt bijvoorbeeld beveiligingsmedewerker, taxichauffeur of portier. Ook dingen, die aantoonbaar of niet aantoonbaar verband kunnen houden met criminele zaken zijn uiteraard verboden.

Maar schrijven voor een internetsite? Is dat onverenigbaar met Politiewerk? Nou, misschien omdat jet het breed opgezette communicatiebeleid van de Nieuwe Nationale Politie zou kunnen doorkruisen ( in het geschreven woord kun je nèt niet dat stukje sarcasme kwijt dat ik normaal wel weet uit te spreken, maar vooruit) en een verkeerde mening zou kunnen weergeven. Maar toevallig had ik onlangs een lijkvinding waarbij de plaatsvervangend districtschef ook ter plaatse kwam. Nadat de werkzaamheden met het genoemde lijk waren afgehandeld heb ik hem gevraagd waarom de aanvraag was afgewezen en hij gaf een iets andere lezing dan die ik via de lijn - en over heel veel schijven - had teruggekregen. Dus ik besloot een nieuwe aanvraag in te sturen die wel goedgekeurd werd.

Dus, als uw Pools aan een driftige opfrisbeurt toe is,  dan kunt u de columns van mij binnenkort lezen op het genoemde medium. Dit alles in de hoop om de Poolse medemens beter bekend te maken met de handelswijze van de Politie, en tegelijkertijd misschien wat meer inzicht te krijgen over hoe Polen denken over ons. Wederzijds begrip. Dat kan nooit verkeerd zijn, toch?

1 opmerking:

  1. man man man tis wat dat je zo op de vingers wordt gekeken , de blogs waar het echt om gaat moeten zeker nog komen wanneer je oud politieman bent , en misschien haalt u dan de plaatselijke krant wel , zoals Bertus Zuidema deze week in www.harendekrant.nl zo te lezen heeft die er inmiddels kromme tenen aan over gehouden

    BeantwoordenVerwijderen