Totaal aantal pageviews

maandag 2 september 2013

nullijn

Het is oneerlijk verdeeld in de wereld; ik vertel u niks nieuws. De duvel schijt altijd op de grote hoop en de straatprijs van de Postcodeloterij valt nooit bij ons. Het klinkt allemaal behoorlijk negatief, maar je, we leven dan ook in De Crisis. Toch?

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Hoewel de werkeloosheidscijfers door het dak gaan, ken ik niemand in mijn kennissenkring die recent werkeloos is geraakt. Goed, mijn huis staat al een tijdje te koop en er komen geen kopers op af, maar ik heb een dak boven mijn huis en brood op de plank. Het gaat dus best goed met me, dank u voor het vragen.

Desondanks steekt het, als ik in het nieuws hoor dat de mensen in het onderwijs, ondanks eerdere toezeggingen van de regering er komend jaar tóch geld bijkrijgen aan het einde van de maand. Begrijp me niet verkeerd: onderwijs is keihard werken. Ik weet dat omdat mijn schoonzus wiskunde doceert aan een grote middelbare school en ik zie dat ze op zondagavond regelmatig proefwerken zit na te kijken of lessen zit voor te bereiden. En dan de omgang met pubers; alleen dat al doet me verlangen naar de jaren 50, toen iedereen nog luisterde naar de leraar en sterker nog, gewoon deed wat hem of haar werd gezegd. Dus onderwijzers verdienen een goed salaris.

Maar toch. er zijn meer beroepsgroepen die een beter salaris verdienen als je in aanmerking neemt wat ze er voor moeten doen. Ik kan wel een opsomming geven van die beroepen, maar u weet vast wel waar het op uit zal draaien, niet waar? Tuurlijk. Dus: de politie verdient beter. Ik heb eerder op deze plaats gezegd dat ik het best begrijp dat de overheid haar huishoudboekje op orde probeert te brengen en dan moet je als eerste in je eigen kosten snijden. Geen loonsverhoging dus voor overheidspersoneel. Ik vind van mezelf dat ik niet slecht verdien, maar het kan altijd beter, nietwaar? Daarom steekt het extra dat de overheid terug komt op haar eigen toezeggingen, maar ach, aan de andere kant, wie dat niet had zien aankomen kan bij de beste opticien van de wereld nog niet terecht.

Politiemensen hebben de afgelopen vijf jaar geen loonsverhoging gehad. Laat dat cijfer even op u inwerken en bedenk er dan gelijk bij, dat de kosten voor levensonderhoud de laatste vijf jaar behoorlijk zijn opgelopen. Daarnaast is het ook goed om te kijken wat je voor dat salaris allemaal moet doen. Neem nou de komende week: ik heb maandag en dinsdag twee nachtdiensten, woensdag slaapdag en donderdag vrij en mag dan vrijdag- en zaterdagnacht weer werken. Dat betekent dus dat ik deze week overdag nauwelijks wakker ben en als ik net ben geacclimatiseerd, mag ik weer opnieuw de nacht in. Daarnaast loop ik een reëel risico tijdens mijn werk dat me iets overkomt; dat hebben onderwijzers dan weer niet of ze moeten zich snijden aan een scherp papiertje.

Nogmaals, ik heb niks te klagen. Ik denk dat vooral beginnende collega's in deze tijden het moeilijk hebben. Je moet wel een relatie hebben en welgestelde ouders als je wilt beginnen met te denken aan en eigen huis, alleen is dat gewoon niet te betalen. Maar iedereen wil wel een centje extra, toch? En als het er niet inzit, dan gebruik ik de stelregel die ik ook gebruik als ik de ene na de andere overtreder opschrijf voor hetzelfde feit: gelijke monniken, gelijke kappen.

1 opmerking: