Totaal aantal pageviews

maandag 4 november 2013

Op een roze wolk.....

Politici hebben een heerlijk leven. Dat moet bijna wel, als je er zo naar kijkt. Beetje vergaderen, op TV interviews weggeven. Een vorstelijk salaris, een goede staf, uitstekende bedrijfskeuken en een wachtgeldregeling van zes jaar - eigenlijk een betaalde vakantie. Maar dat vind ik niet het allermooiste. Nee, het allermooiste is dat je iets mag roepen, zonder dat je het flauwste benul hebt of het allemaal wel bestaat en technisch gezien mogelijk is. En zelfs dat is niet belangrijk, want als je het echt wilt: hé, je ontwerpt een wet, en met een beetje geluk wordt jouw visie werkelijkheid. Dat soort macht moet heerlijk voelen. Geen wonder dat een kamerlid zes jaar de tijd krijgt om af te kicken. Als ze dat al willen.

Natuurlijk komt deze satire voort uit het bericht dat de PvdA en de VVD voortaan verkeershufters echt KEIHARD willen gaan aanpakken. Hogere boetes, zelfs celstraf moet mogelijk worden. Da's toch best vreemd voor één partij die eigenlijk tegen auto's is en het bezit ervan aan banden zou willen leggen ( want auto's zijn verderfelijke dingen die alleen rijke mensen zich kunnen veroorloven) en de andere partij die autorijden in het hart van het programma heeft gesloten en dus zou moeten weten dat ieder stokpaardje zijn excessen kent. Het blijft een verstandshuwelijk tussen die twee. Of misschien meer een one-night-stand met onbedoelde gevolgen.

Even een stukje wetskennis. De wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, kortweg de WAHV of wet Mulder genoemd, naar zijn ontwerper, gooide destijds de handhaving radicaal open. Moest in het grijze verleden de veldwachter voor iedere overtreding die hij zag een ambtsedig proces-verbaal tikken,  waarvan een Officier van Justitie iets van moest gaan vinden, met de komst van de wet Mulder schreef hij simpelweg een doorslagje uit en kon hij direct een boetebedrag erbij noemen. Zo wist de overtreder direct waar hij ( vrouwelijke chauffeurs waren toen nog op één hand te tellen) aan toe was.

Maar ziedaar de wet van de onbedoelde gevolgen, vergelijkbaar met de wet van Murphy. Voor het administratief recht is een overtreder geen verdachte volgens het wetboek van Strafrecht en kunnen dwangmiddelen uit dat boek dus niet op hem van toepassing zijn. Dus: geen aanhouden, geen inbeslagname, geen onderzoek aan lichaam en kleding en geen celstraf. Pas als je niet meewerkt aan de staandehouding, dus bij het uitschrijven van de bekeuring, dan kent de WAHV een achterdeurtje die de weg naar Strafvordering weer openzet.  Daar gaat het mooie plannetje.

Maar nu wil men dus verkeershufters extra hard ( keihard was al niet hard genoeg meer) straffen. Da's dan pech, want het bijkomende geval van de wet mulder wil, dat als je je boete betaalt, er geen registratie plaatsvindt. Dat gebeurt alleen als je bijvoorbeeld harder van 50 kilometer hebt gereden...afijn, iedereen kijkt wel naar wegmisbruikers en blik op de weg, dus iedereen weet ondertussen wel hoe het werkt. Maar een echte verkeershufter, die aan de lopende band overtredingen begaat, kan daar dus gewoon mee wegkomen. Zelfs de regel, die iemand registreerbaar maakt voor een Elementaire Cursus Gedrag als hij tenminste drie overtredingen kort naar elkaar maakt, werkt niet echt. Want hufters blijven hufters, ook als ze duizenden euro's aan de staat kwijt zijn. Rijbewijs invorderen dan? Daar laten ze zich niet door tegen houden. En de invoering van het puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders heeft - althans, als je naar de ongevalscijfers kijkt - niet geholpen. Daarnaast is de registratie van die punten zo lek als een mandje en niemand let er meer echt op.

Nee, het enige dat misschien zou helpen is het makkelijker in beslag nemen van de auto van dit soort mensen. Want dan wordt het moeilijk om verkeersovertredingen te plegen. En ze zijn direct veroordeeld tot gebruik van het openbaar vervoer. En hoewel meestal betrouwbaar, wint de NS en de streekvervoerder niet vaak een prijs vanwege de snelheid. Maar die bevoegdheid is nu voorbehouden aan de Officier van Justitie en die heeft het al druk genoeg.

Dit hele plan is natuurlijk een aanzet naar de volgende verhoging van boetes in het algemeen. Met - nou, wat zal het zijn? - 20%? Gewoon een wilde gok? Dat zou betekenen dat rijden door rood en mobiel bellen op ruwweg 260 euro uitkomen en dan hebben we het nog niet gehad over de administratiekosten die natuurlijk ook wel iets omhoog kunnen. Doen we dat met diezelfde 20 % dan komen die uit op € 8,40. Naar boven afgerond is dat negen euro, dat maakt de stap naar tien een stuk makkelijker. En het maakt de politie nog meer tot de geldinner van Nederland.

Ik vind het niet erg om boetes te schrijven. Heb ik nooit gevonden. Zeker niet als het om asociaal gedrag gaat. Maar ik denk dat de bedragen de pan uitstijgen en dat moet anders. De boetebedragen kunne best een heel eind naar beneden. Ik weet natuurlijk wel waarom dat niet gebeurt: de balans moet in orde blijven en als de overheid ergens minder geld binnenkrijgt, dan moet ze dat ergens anders binnenhalen, anders kunnen politici misschien niet zo vaak meer naar die luxe kantine. Maar ik garandeer je dat als de boetebedragen omlaag gaan met 20 % ( om maar even bij dat nummer te blijven) er véél meer boetes worden uitgeschreven dan nu. Gewoon, omdat we dan met zijn allen niet meer die roze wolk omhoog te moeten houden. U weet wel, die wolk waarop staat "verkeersveiligheid". Want die is met het huidige systeem allang niet meer gediend.

Da's ook het nare van wolken: een beetje wind, en ze zijn zò verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten