Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 november 2013

Ik kan niet wàchten.....

Ik kan niet wàchten. Ik kijk met zo veel verlangen uit naar het nieuwe jaar. Naar 2014. want dat jaar zal zowel persoonlijk  als professioneel een hoop veranderingen met zich mee brengen. Normaal wordt ik toch altijd al wat onrustig als de jaarwisseling nadert, want hoeveel ellende zal het dit jaar met zich meebrengen. Hoe erg moet er geknokt worden ? Zullen er veel gewonden vallen, veel vernielingen verricht worden? Maar ook: na oud en nieuw volgt meestal de wintersport! Dit jaar even niet, want we hebben andere prioriteiten die echter ook heel leuk zijn en waar we naar uitkijken. We zijn namelijk in de markt voor een ander huis. En dat is spannend maar ook heel leuk.

Maar ook op het werk gaat een hoop veranderen. De zoektocht naar een nieuw bureau neemt vastere vormen aan. Ik denk niet dat we volgens jaar al een nieuwe werklocatie kunnen betrekken, maar je weet nooit hoe de ambtelijke molen nu weer zal draaien. In de tweede week van het nieuwe jaar ga ik de conversiecursus draaien voor het nieuwe politiepistool. Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar ik wil er wel klaar voor zijn als het onverhoopt tóch zo is. In April komt het nieuwe uniform. Hebben we eindelijk eens iets wat in de praktijk al getest is en wat tegen een stootje kan. En waarmee je er na een stoeipartijtje niet uitziet als een afgeragde voddenbaal. De twee ( en met een beetje geluk alle drie) de surveillancewagens op mijn team worden vervangen. Want ze zijn alle drie ouder dan drie jaar en hebben nu al meer dan 150.000 kilometer gedraaid. Desondanks is op de één afgelopen jaar nog een nieuwe versnellingsbak gezet en de andere wordt bijna wekelijks naar de garage gereden voor schadeherstel of reparaties. Politiewerk, daar is bijna geen enkele auto lang tegen bestand.

Ook de vorming van de Nationale Politie krijgt steeds meer gestalte. Al een tijdje is bekend hoe de basisteams eruit gaan zien, maar nu worden ook de juiste poppetjes op de juiste plaatsjes gezet. Worden de PDC's (politiedienstencentra 's) ingericht en wordt de missie en doelstelling van de NP steeds duidelijker.

En, als ik de krant mag geloven, krijgen we er nog een ander, veel gevraagd speeltje bij. Een nieuwe telefoon, die de mogelijkheid biedt om digitale bonnen te schrijven, vingerafdrukken te scannen en zodoende identiteit van verdachten vast te stellen en mensen te bevragen op openstaande boetes en strafrechtelijk verleden. Het schijnt zelfs ( maar ik durf niet al te veel te hopen) dat je ermee kunt bellen! Meer kun je toch niet vragen, lijkt het.

Maar ook komt er zeer binnenkort een nieuwe warmtebeeldcamera. Die gebruiken we voor nachtelijke opsporing van inbrekers en ander gespuis. Deze nieuwe generatie producten laat de oude eruitzien als kinderspeelgoed.

Deze opsomming lijkt wat op de uitspraak "the difference between men and boys is the price of their toys" maar goed gereedschap is essentieel om het werk goed uit te kunnen voeren.

Dus ik hoop. En ik verlang . Ik kijk uit naar nieuwe dingen, en velen met mij. Er blijft altijd iets over om te verlangen. Maar langzaamaan wordt de politie steeds professioneler.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten