Totaal aantal pageviews

donderdag 17 november 2011

glazen huis

De politie opereert in een glazen huis. Je doet het niet goed of je doet het verkeerd. Net als voetbal heeft iedereen verstand van politiewerk en iedereen heeft er een mening over. Terwijl slechts weinigen er echt verstand van hebben. Ik mag er een mening over hebben omdat ik inside-information heb, maar zelfs ik weet niet alles.

Groot nieuws van de week was uiteraard de aanhouding van de rector in Nieuwegein. Ik heb nogal wat collega's daar vandaan gesproken en zelfs zij zijn niet tevreden met de manier waarop één en ander verlopen is. laat staan met alle media-aandacht. Afgaande op alle informatie die ik heb en alle ervaringen met pubers en strafbare feiten, had ik ervoor gekozen geen aanhoudingen te verrichten. Ik had alle partijen naar het politiebureau laten komen en daar een verklaring opnemen. Je kunt er bij een puber namelijk vanuit gaan - en mijn collega-wijkagenten zullen dat ondersteunen - dat ze nooit de hele en volledige waarheid vertellen. Laat ze hun verhaal vijf keer vertellen en vijf keer vertellen ze nét even meer dan de keer ervoor. En dat roept bij een ervaren verhoorder alleen maar meer vragen op. Het OM, dat eveneens in een glazen huis leeft, heeft prompt besloten niet tot vervolging over te gaan. Ik vraag me toch af of dat is, omdat er echt geen zaak is, of omdat ze wat goodwill wilde kweken. Beide partijen hebben de publiciteit opgezocht en de meeste negatieve reacties kwamen toch voor rekening van de ouders van de puber. Ook daar heeft iedereen een opvatting over.

Intussen zijn de donkere dagen voor Kerstmis in volle gang en wordt er door het hele land ingebroken als de raven. Ieder korps probeert daarop te investeren door zijn eigen aanpak te kiezen. Het Donkere Dagen Offensief. Of zoals wij: Mobiel Banditisme. Omdat wij een taakgroep zijn die speciaal voor dit onderwerp zijn weggezet, richten wij ons daadwerkelijk op de inbrekers die rondtrekken van stad tot stad. Maar het doet me pijn om te zeggen: voor de rest is de kast leeg. De politie lijkt te kraken in haar voegen in een poging meer mensen op straat te zetten. We kunnen nauwelijks de noodhulp bemensen. Zaken blijven liggen. Laat staan dat we mensen vrij kunnen plannen voor dit soort goed bedoelde, maar onuitvoerbare projecten. Minister Opstelten kondigde vanmorgen aan dat 300 overbodige militairen omgeschoold gaan worden tot agent. Ik zeg: goede zaak, maar een druppel op een gloeiende plaat. Het tienvoudige, dat zou pas beginnen met de nood op te lossen.

Ondertussen ontspint zich een discussie op ons interne Korpsnet over presteren in een glazen huis. Iedereen is het ermee eens dat we ons netjes moeten gedragen, weten dat er op ons gelet wordt en proberen een zo goed mogelijk stuk werk neer te zetten. Maar soms kun je het gewoon níet goed doen, wat je ook probeert. En soms is zo goed mogelijk net niet goed genoeg.

Ik blijf het maar herhalen: Zonder hulp van de burger kunnen we het niet. Dus bij deze de oproep: sluit uw deuren en ramen goed af; let eens op als u de hond uitlaat of naar de buurtsuper gaat op verdachte personen of situaties. Zorg dat uw fiets op slot staat. Bel 1-1-2 als u iets verdachts ziet. En als u getuige van iets bent, wees dan bereid een verklaring af te leggen. Daar zijn wij erg mee geholpen. Alvast bij voorbaat dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten