Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 november 2011

Slijk der aarde...

Soms loop ik maar wat te dromen. Meestal worden die dromen met bruut geweld afgebroken door de realiteitszin. Maar ach...een beetje dromen kan geen kwaad. Toch?

Als ik soms de spotjes hoor op de radio dat de trekking van de staatsloterij er weer aankomt, dan fantaseer ik wat ik met het geld zou doen. De laatste keer had ik een lumineus idee. Ik zou mijn eigen politieauto kopen en die volproppen met alles wat de dienst al jarenlang ontbeerde. Over beroepsgekte gesproken. Want de meeste mensen die je over dit onderwerp aanspreekt en vraagt wat ze met zoveel geld gaan doen, zeggen dat ze in ieder geval minder gaan werken en de meesten komen niet verder dan "genieten". en ik hoorde ooit een grote ondernemer zeggen, dat mensen die wachten op een prijs in de staatsloterij, in weze luie mensen zijn die geen initiatief durven of kunnen nemen. Laat dat maar zo zijn. Maar gun mij mijn dromen.

Maar hoe ziet zo'n auto er dan uit volgens mijn bescheiden mening? Ik ben gek op bussen, dus het zal onegtwijfeld een VW transporter worden. Maar dan wel een met 4-motion, 190 pk turbodiesel, gechiptuned. Bepantsering in voorportieren en motorkap. Extra verenpakket. Luchtgeveerde stoelen. Een ophoudcel achterin voor 2 personen. Een tablet-computer voorin, die niet alleen dienst doet als computer, maar ook als navigatiesysteem, bedienconsole voor alle lichten en sirenes, bevragingsmodule en losgekoppeld kan worden om ter plaatse aangiftes op te nemen. Waarbij de aangever op het touchscreen zijn handtekening onder de verklaring kan zetten en een kopie per e-mail krijgt toegezonden. Dat scheelt weer een paar oerbossen. En die gebruikt kan worden met stemgestuurde software, zodat een getuigeverklaring letterlijk opgenomen wordt en omgezet wodt naar een word-document en dus niet andere interpretatie ( advocaten en officieren van Justitie komen als eerste bij mij op, gevolgd door kritische rechercheurs) vatbaar zijn. Die tevens dienst doet als fotocamera, zodat niet alleen foto's van de Plaats Delict genomen kunnen worden, maar ook een foto van het zichtsveld van de getuige, zodat eerder genoede criticasters de adem wederom ontnomen kan worden. En dat alles kan per mail naar het project ZSM . Waar de officier real-time kan meelezen en direct een beslissing kan nemen in het geval er een verdachte in beeld is.

Maar ook voorzien van satelietvolgsystemen, zodat niet alleen de meldkamer kan zien waar ik mij bevind, maar dat ik ook kan zien waar andere eenheden zich bevinden. Ook de agenten per voet of bike, die een gps-signaal uitzenden via hun porotfoon. En een smartphone waarmee ik mijn agenda beheer, boetes schrijf, identiteitsbewijzen kan scannen en vingerafdrukken kan controleren. Als ik dan aan het einde van de dienst in het bureau kom, hoef ik alleen de apparaten maar aan de kabel te hangen en alle stukken worden desnoods uitgeprint of via een vaste verbinding verzonden naar wie het hebben moet. Ziedaar: een effectiveit van 80 % per dienst op straat en toezicht houden. En natuurlijk ontbreken een uitgebreide EHBO-koffer, een grote brandblusser, een warmtebeeldkijker en gereedschap niet.

Het is technisch allemaal mogelijk. Maar de zak met geld ontbreekt. Nou ja, misschien komt het allemaal nog en maak ik het nog mee. En dan blijf ik nog dromen over hoe het allemaal nóg mooier en beter kan.

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens. Het bijzondere is dt de vtsPN al tijden aan het testen en ontwikkelen is. Onlangs had ik al zo'n ID-scan/vingerafdruk ding in handen, gekoppeld aan je smartphone. Maar ja.... Geld.

    BeantwoordenVerwijderen