Totaal aantal pageviews

zondag 25 november 2012

NAPO

Hij komt, het komt. Nee, niet Sinterklaas! Hoewel, die komt ook één dezer dagen, maar dat bedoelde ik niet. Nee, nog minder dan 40 dagen en dan hebben we in Nederland een Nationale Politie. Weg met de 26 koninkrijkjes waar iedereen doet wat-ie wil, meer eenheid en samenwerking. Tenminste, als ik de kwartiermakers mag geloven.

De komst van de nationale politie doet op de bureau's nog weinig harten sneller kloppen. Hoewel er tonnen aan informatie over ons wordt uitgestort, meestal in de vorm van weer een nieuwe intranetpagina of folder op de koffietafel, zijn maar weinigen er in geïnteresseerd. Ik ook niet, moet ik eerlijk toegeven. De hoofdoorzaak, volgens mij, is dat niemand echt weet wat er nou gaat veranderen en wat het voor hem of haar voor gevolgen heeft.

Een van de zaken die de komst van NP aankondigen, is het nieuwe politieblad 24/7, dat 26 regionale kranten ( en dus een groot aantal communicatiemedewerkers) overbodig maakte. Er zat dit keer een boekje bij geschreven door Gerard Bouman, dè kwartiermaker der kwartiermakers. Hij vertelde in dat boekje dat hij onlangs een gesprek had gehad met een groep politiemedewerkers niveau 5 ( het één na hoogste niveau) en had 'voorzichtig gevraagd wie er al iets uit het Nationale Inrichtingsplan had gelezen....Niemand. Nul' . Daarom een extra bijlagen met uitleg over de korpswaarden en de visie van het korps. Want zonder visie geen doelen. En vice versa.

Ook op de opleiding die ik op dit moment volg, werd een soortgelijke vraag gesteld. Het antwoord luidde zo ongeveer 'hebben we een visie dan?' En dat vat het genoeg samen.

Er gaat een enorme hoop veranderen in de komende twee jaar. En de berichten in de media, waar de politiebonden stelling nemen tegen de kwartiermakers omdat die zich niet aan de afspraken zouden houden die in de CAO zijn afgesproken, doen daar geen goed aan. De kwartiermakers zouden namelijk het nieuwe LFNP aan de kant willen zetten en 'gewoon'weer een hiërarchische lijnorganisatie op willen bouwen. Het LFNP, voor de onwetenden onder u, is een nieuwe invulling van de functiebeschrijvingen bij de politie. 12.000( u leest het goed) verschillende functies die nu bestaan bij de politie worden omgevormd tot krap 90 functies, elk met dezelfde rechten, plichten, vergoedingen enzovoorts.  En de ontkenning van het o zo anonieme ministerie van V&J, die zegt 'zich niet te herkennen in de kritiek van de bonden' geeft ook al geen warm gevoel bij mij. Juist de term 'operationeel leiderschap' wordt uitgedragen door het korps en dat is precies het tegenovergestelde van een hiërarchische lijnorganisatie.

Als je ziet wat er aan reclamemateriaal wordt gemaakt en verspreid, is het moeilijk om te geloven dat er zoveel bezuinigd moet worden. Het hele bureau is volgeplakt met posters met wervende teksten over LSD( luisteren, samenvatten, doorvragen) NIVEA(niet invullen voor een ander), OEN ( open, eerlijk en nieuwsgierig) en ga zo maar door.

Het leeft dus niet, zo blijkt. Ik titelde dit stukje NAPO, als afkorting van NAtionale POlitie, maar ik besefte me ook dat dat teveel associaties oproept met de Duitse politieorganisaties uit de Tweede Wereldoorlog, dus het zal wel NP blijven. Ik hoop maar dat de anonieme start die het nu lijkt te worden, gaat doen wat het belooft: meer eenduidigheid in handelen, optreden, materiaal en werkwijzen. Dat zou al een enorm winstpunt zijn. En de besparingen? Ach, die worden vast wel ergens anders aan uitgegeven waar u en ik van achter de oren zouden  krabben en de wijsheid zouden betwisten. Zoals gewoonlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten