Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 januari 2013

Lichtlekken

Als politieman draai ik regelmatig nachtdiensten. Het is iets wat bij het werk hoort. De politie kan nu eenmaal niet zeggen : vannacht zijn we er even niet en als u ons nodig hebt, zijn we er om 07.00 uur weer. 10% van de Nederlandse beroepsbevolking werkt wel eens 's-nachts. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Voordelen zijn dat je meer je eigen tijd overdag kunt indelen en dat er een redelijke extra vergoeding tegenover staat, maar nadelen zijn dat het slecht is voor je gezondheid. Er is meer kans op hart- en vaatziekten, meer kans op diverse soorten van kanker en overgewicht.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een korte serie van nachtdiensten het beste is voor de mens, maar ook voor het werk. Hoe meer nachtdiensten je achter elkaar draait, des de slechter wordt je concentratie en je alertheid. Dat begint al in de eerste nachtdienst en wordt steeds erger naarmate de cyclus duurt. Daarnaast slaap je overdag slechter en ben je minder uitgerust, ondanks dat je hetzelfde aantal uren ( of meer) hebt geslapen als tijdens een normale nacht.

Nou wordt er bij de politie ( en andere nachtelijke werkzaamheden) niet veel over gesproken, maar het gebeurt natuurlijk wel: mensen vallen in slaap tijdens het werk. Soms omdat het lichaam het gewoon opgeeft, maar soms ook omdat ze zelf even de tijd nemen om een tukje te doen. Ik behoor tot de laatste categorie en daar schaam ik me niet voor. Als het druk is, dan kan ik prima de hele nacht doorgaan, omdat er genoeg prikkels van buitenaf zijn om me wakker te houden en bezig te houden. Als er echter niks gebeurt, dan ben ik tegen een uur of vier he-le-maal kapot. Dan kies ik vaak even een momentje om de batterijen weer even op te laden en te controleren of er geen lichtlekken in mijn oogleden zijn ontstaan. Dat duurt een half uurtje, en dan kan ik er weer tegenaan.

Onlangs werd bekend dat een powernap van 20 tot 30 minuten de concentratie ten goede komt. Voorwaarden is dat het niet langer duurt dan dat, want dat in die eerste tijd herstelt het lichaam zich het snelste. Slaap je langer, dan wordt je meer gedesoriënteerd wakker en kun je slechter presteren. Ook moet je eigenlijk direct weer aan de bak na je powernap, zodat je hersens direct weer gestimuleerd worden.

Nou is de politie, ondanks alle moeite om het verschijnsel uit te bannen, nog steeds een enorme macho-groep als het aankomt op kijk-mij-eens-beter-dan-jou-zijn  gedachte. Weinig politiemensen, vooral de jongeren, zullen toegeven dat ze fysiek geraakt worden door de nachtdiensten en zien het als een zwaktebod als hun collega in slaap valt naast hen in de auto. Je wordt er behoorlijk mee gepest, rotgeintjes vinden plaats ( een favoriet is de auto naast een plas of sloot parkeren en hard tegen je slapende collega te roepen: Daar gaat-ie! en dan uitstappen en hard wegrennen. )  Terwijl het verschijnsel op zich beter is voor de concentratie en dus het verminderen van het aantal ongelukken of bijna-ongelukken. Ik was verheugd toen ik de uitslag van dit onderzoek las, want dat betekende dat ik het al jaren goed deed en de rest niet! En er gebeuren best een aantal ongelukken door vermoeidheid, bij alle nachtwerkzaamheden. Collega's die tegen een boom belanden of in de sloot rijden onderweg naar huis of nog tijdens de dienst kennen we allemaal.

Afgelopen nacht was de nieuwjaarsnacht. Door het ontzettend slechte weer is het heel rustig gebleven, terwijl we allemaal een naar gevoel erover hadden. De burgemeester had namelijk een 25-jarige traditie verbroken door het jaarlijkse vreugdevuur te verbieden. Dit vond altijd plaats op een kruising in de dorpskern waarbij enkele caravans - bij voorkeur geladen met autobanden en niet ontdaan van de gasflessen - in de brand te steken. Maar de risico's voor de aanliggende woningen werden te groot. En de aanzuigende werking van de jeugd met al het illegale vuurwerk zorgde nou ook niet bepaald voor een veilig gevoel onder ons hulpverleners. Dus wij waren ervan overtuigd dat er, hoewel alle inwoners een brief van de burgemeester hadden gekregen, nog wel eens hommeles zou kunnen komen. Maar dat bleef uit. Ik heb vaak op datzelfde kruispunt gestaan dat de zaak volledig uit de hand liep, maar nu vroeg ik me af of ik wel op het goede kruispunt stond.

Zoals de politie zegt: regen is een zegen! Als dat de eerste zegen is van het nieuwe jaar, dan is het een goede geweest, want bij ons - en eigenlijk in het hele land - geen of nauwelijks geweld tegen hulpverleners. Of het nou door het weer of door iets anders komt, ik zeg dat dit een goed ding is. De kunst is nou om dat vast te houden.

Ik wens u alle goeds voor 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten