Totaal aantal pageviews

donderdag 27 december 2012

Out with a bang

Nog even en het nieuwe jaar is alweer een feit. En wat is het jaar, waarin we nu nog leven, enorm snel gegaan. Vorig jaar met de jaarwisseling was ik vrij en in tegenstelling wat ik vroeger gewoon was te doen, ben ik gewoon thuis gebleven en lekker op de bank gezeten met lekkere hapjes, een goede film en mijn vrouw om me gezelschap te houden. Dit jaar echter, mag ik weer werken in de oudejaarsnacht.Dat hoort nu eenmaal bij een baan bij de politie en ik vind het ook niet echt erg. Sterker nog, toen mijn vrouw hoorde dat het met de catering dit jaar maar magertjes gesteld was, bood ze spontaan aan om wat lekkere warme hapjes te bereiden zodat we toch nog een beetje feestelijk gevoel er aan over zouden houden. Natuurlijk heb ik dat aanbod met beide handen aangenomen, daarbij niet weinig gepusht door de teamleiding.

Maar tegen oudjaar steekt ook dat andere probleem de lelijke kop weer op. Ik bedoelde het vuurwerk. Wat dacht u dan? Vuurwerk is een boost voor de economie. Voor meer dan 80 miljoen euro knallen Nederlanders vuurwerk de lucht in. Een grote kakofonie van knallen, lichten en strepen. Van de crisis is  niks te merken, zo rond vijf over twaalf. En ik was, voordat ik bij de politie kwam, geen haar beter. Ik heb zelf voor veel geld over de afgelopen jaren aan vuurwerk verschoten en vind het nog steeds mooi.

Maar er zijn ook negatieve gevolgen. De enorme milieuvervuiling, als voorbeeld, door de grote hoeveelheid rook en zware metalen die verbranden. De restanten aan papier en karton. En de slachtoffers die er vallen als gevolg van moedwillige experimenten of dom gedrag van een ander. De vernielingen aan andermans eigendommen.

Je hoort de laatste twee weken slecht nieuws. Het vuurwerk, veelal afkomstig uit Polen, is zo zwaar, dat zwaargewonden deze jaarwisseling niet uit kunnen blijven. En jongeren kunnen met de oneindige kennis die het internet biedt, gemakkelijk bommen maken die de kracht van professionele explosieven hebben. Denk maar eens aan de medewerker van de EOD die een hand moet missen als gevolg van de vuurwerkbom aan een flitspaal in Voorschoten. En hoewel de politie ook de digitale speurtocht heeft ingezet en er veel grote partijen in beslag worden genomen, is er veel meer dat níet in beslag wordt genomen. Ik liep een paar weken geleden door de polder en hoorde hoe een aantal jongeren onder elkaar bespraken hoe je de grootste bom kon maken. Het is eigen aan de jeugd, om de meest spectaculaire beelden te onthouden maar de mogelijke negatieve gevolgen te bagatelliseren ( als ze dat woord tenminste kennen en kunnen) of weg te denken. "Dat overkomt mij niet", denken ze dan. maar dat dachten ze ook over het vallen met de bromfiets terwijl ze hun helm niet ophadden, of het feit dat ze gepakt werden bij een winkeldiefstal terwijl ze nóg zo hun best hadden gedaan om niet op te vallen - en daardoor juist meer opvielen.

Ik las een tweet van een HALT-bureau die als volgt ging "Heb je het al geprobeerd? Gamen met twee vingers, je schoenveters vastmaken met één hand, met je ogen dicht de trap op en aflopen? Leuk hè, zelf knutselen met vuurwerk? " Misschien helpen dat soort harde confrontaties.

De politieke partij GroenLinks - u kent ze nog wel van de populaire site www.politieknuppel.nl - heeft een meldpunt opgestart om vuurwerkoverlast te melden. Want zij pleiten voor een vuurwerkverbod voor consumenten en het afsteken van professionele vuurwerkshows, georganiseerd en betaald door gemeentes. Er zouden al 25.000 meldingen zijn binnengekomen. Als dat zo is, dan zijn ze in ieder geval niet bij de politie gemeld. We krijgen wel meldingen, maar over het algemeen accepteren de meeste mensen de overlast gelaten, als een voorbijgaand iets.

Hoe denk ik er zelf over? Zoals ik al zei, ik vind vuurwerk mooi en heb er veel geld aan uitgegeven. En ik heb ook wel eens een illegaal stuk vuurwerk in een champagnefles gestopt op te zien wat het resultaat was. Maar dat was toen, en dit is nu. Nu ben ik ouder en wijzer. En ik zie wat een berg werk het ons oplevert. Dus aan de ene kant ben ik bereid om toe te geven dat GroenLinks een punt heeft. Met aarzeling, dat wel. Maar aan de andere kant lijkt het of de politiek erop gericht is om alles wat maar een beetje leuk is, van ons af te nemen. Alcohol, drugs, vuurwerk, hard rijden. Allemaal dingen die potentieel gevaarlijk zijn, maar voor sommigen een kick kunnen zijn. Voordat ik verkeerd begrepen wordt, haast ik mij te zeggen dat ik tegen iedere vorm van drugsgebruik ben, maar ook dat de wetgeving en het vervolgingsbeleid daartegen op dit moment niet veel hout snijdt. Dus gun jezlf een pleziertje maar let wel op dat je de ander niet ergert. Zoiets. Want oudjaar in Nederland is wel een volksfeest. En een verbod voor consumenten om vuurwerk af te steken had 20 jaar geleden misschien met succes afgedwongen kunnen worden, maar nu is ddat met open markten en grenzen godsonmogelijk.

En natuurlijk kondigde de politiek, met minister Opstelten voorop, aan dat misbruikers van vuurwerk KEIHARD gestraft gaan worden. Dat is ook zo'n loos dreigement. Iedereen wordt tegenwoordig KEIHARD aangepakt, of je nou geweld pleegt tegen politie, ambulance, brandweer, gemeenteambtenaren, conducteurs, begrafenisondernemers en vuilnismannen. En als iedereen KEIHARD wordt aangepakt, dan willen we binnenkort een nieuwe kretologie. Nog meer strafverzwaring dan de 75 % extra beboeting die nu al beloofd wordt.

Ik wens in ieder geval iedereen - en mijn lezers voorop - een spetterend uiteinde toe, met een lekker glaasje als je niet hoeft te rijden, een mooi stukje vuurwerk zonder dat er gewonden vallen en een lekkere oliebol zonder dat dat direct buikloop en overgewicht veroorzaakt. Geniet! Geniet met volle teugen, maar wel met mate. En alle goeds voor 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten