Totaal aantal pageviews

zondag 10 maart 2013

De veiligheidsmythe

Ik was al een tijdje op zoek naar het boekje 'de veiligheidsmythe 'van onderzoeksjournalist Bart de Koning. Er had al een stukje in het vakblad Blauw gestaan en dat had mijn nieuwsgierigheid voldoende getriggerd. Het leek me een leuk boekje om mee te nemen op mijn jaarlijkse wintersportvakantie.

Het boek bevat namelijk een aantal stellingen over de Nederlandse Politie en de rijksoverheid als het aankomt op strafvervolging en handhaving. Bescheidenheid gebiedt mij echter te zeggen dat een aantal stellingen overeenkomen met wat ik al jarenlang roep. Op de vraag waarom ik dan niet zo'n boek heb geschreven (ahum) komt het antwoord, dat Bart de Koning de stellingen met cijfers en - vooral andermans- onderzoeken heeft onderbouwd. Dat is niet mijn sterkste kant, dus vandaar.

De stellingen die hij maakte, waren:

- De politie kan misdaad voorkomen
- De politie is onderbezet
- Blauw op straat maakt het veiliger
- Politiewerk is een gevaarlijk beroep
- Met afluisteren vang je veel boeven
- Drugs moet je hard bestrijden
- Misdaadgeld besmet de bovenwereld
- Zero tolerance werkt
- De politie kan mensen een veilig gevoel geven
- De Nederlandse politie en Justitie zijn te soft
- Strenger straffen helpt
- Snelheidscontroles redden mensenlevens
- Ouderen zijn vaak slachtoffer

Allemaal stellingen die de Koning als misverstanden neerzet en verklaart, waarom ze níet waar zijn. Ik ga ze niet verklaren, daarvoor moet u zelf het boek maar kopen en lezen, maar het is wel enigszins ontnuchterend om te lezen dat meer blauw hoogstwaarschijnlijk niet zorgt voor meer opgeloste misdrijven of voor een veiliger gevoel bij de burger. Allemaal op basis van onderzoeken die eerder zijn gedaan. Het klinkt toch een beetje alsof ik in mijn eigen vingers snij, omdat ik hier eerder heb verteld dat we, toen de euro werd ingevoerd in 2002, massaal aanwezig waren op straat en dat er toen verhoudingsgewijs veel minder misdrijven plaatsvonden dan vergelijkbare periodes.

Waar de Koning steevast voor pleit is méér recherche en een betere beloning voor de rechercheurs, zodat er meer misdrijven opgepakt kunnen worden. Vergeleken met politiekorpsen in Europa is onze recherche klein in menskracht. Een groot aantal aangiften worden daarom terzijde geschoven en niet in behandeling genomen. In Duitsland worden alle aangiftes opgenomen door de recherche. Men claimt daar dat de kwaliteit van de aangiftes beter is en meer grond biedt voor opsporing.

De Koning zegt ook dat het verder helemaal niet slecht gaat met de politie in Nederland, in tegendeel zelfs. Alleen, het kan beter. Veel beter. En ik denk dat verbetering iets is, waar je altijd naar moet blijven streven.

Oh ja, en om nog even de wind uit de zeilen te nemen op een ander onderwerp: Ja, ik ben wel geslaagd voor mijn fitheidstest en ik heb niet gehoord, dat iemand op mijn bureau ervoor gezakt is. Dus u mag uw opmerkingen voor u houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten