Totaal aantal pageviews

maandag 26 december 2011

Reasons to quit

Gezien? De reportage van RTL Nieuws op zaterdag avond? Op Korpsnet, zeg maar bureaunetwerk stond een vooraankondiging dat RTL dit onderwerp zou aansnijden: het - in hun ogen - hoge aantal van collega's die in de afgelopen jaren ontslagen waren voor gedragingen die onverenigbaar met de dienst waren. Ik weet niet waarom die vooraankondiging was gedaan; misschien als waarschuwend vingertje. Pas op, het kan jou ook overkomen.
Bij het artikel op internet zat een overzicht van 2009 en 2010, waarvoor collega's ontslagen waren. Ik herkende er tenminste één collega van ons bureau uit. En eerlijk is eerlijk: de redenen die ertussen stonden waren reden voor ontslag, geen twijfel. Of moet ik zeggen: de meeste redenen. Want ik vond - en na discussie met collega's waren ze het met mij eens - dat er ook redenen tussen stonden die, nou ja, laten we zeggen dat als we die reden vaker zouden hanteren, er wel meer ontslagen zouden worden.

De hele lijst kunt op inzien op http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2011/12_december/24/verrijkingsonderdelen/Ontslagzaken_politie_2009_2010.pdf

In de lijst staan allerlei wangedrag, van rijden onder invloed tot zedenmisdrijven. Maar ook een student, die een verslag van de opleiding gekopieerd had van een mede-student. Als ze dáár al voor straffen, dan kunnen ze de helft van alle werkstudenten wel de laan uitsturen. Want knippen en plakken met Windows is een veel gebruikt hulpmiddel bij dit soort opleidingen. En er stond er nog één: slapen op post. Nou, zonder iemand ammunitie te willen geven, ik mag soms ook wel even de ogen sluiten als ik het niet meer trek. En zeg nou zelf, dat is toch veel veiliger als doorrijden met het risico dat die boom toch niet opzij ging? Ook stonden er voorbeelden tussen van collega's bij wie loonbeslag was opgelegd vanwege financiële problemen. Ik besef mezelf dat mensen, en vooral agenten, dan kwetsbaarder zijn voor fout geld, bijvoorbeeld van criminelen om inlichtingen te verstrekken, maar toch: Zeker in deze tijd kan het voorkomen dat je financieel de zaken niet meer kunt overzien. En heeft de baas daar dan iets mee te maken? Ben je verplicht dat te melden? Ik heb zoiets van: Als ik er zelf uit kan komen, hoeven ze dat op het werk echt niet te weten, hoor. Maar dat ben ik maar....

Laat geen misverstand bestaan: de meeste redenen in deze lijst zijn stuk voor stuk goede redenen om iemand geen politie-ambtenaar meer te laten zijn. Want je mag verwachten in een land als het onze dat de politie onkreukbaar is. Dat je ze kunt vertrouwen, of je het nu eens bent met de handelswijze of niet. En dat als politiemensen zich misdragen, er geen schijn mag bestaan dat ergens iemand ze de hand boven het hoofd houdt. Zoals ik eerder zei, ik herkende één voormalige collega's uit de lijst. En ik ken nog wel meer voorbeelden van ons bureautje. Een werkstudent die samenwoonde met een drugsdealer. Een vrouwelijke collega wier vriend verzekeringsfraude pleegde en er met een groot geldbedrag vandoor ging naar zijn geboorteland. En zij kwam terug toen de relatie over was met het idee dat ze gewoon verder kon gaan waar ze opgehouden was. Nee, dat is niet het soort collega's waar ik trots op ben. Het moet ook geen heksenjacht worden, maar fout is fout. En als je over de scheef gaat en strafbare feiten begaat, krijg je te maken met de politie. Ook als je zelf politie bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten