Totaal aantal pageviews

donderdag 15 december 2011

Uitzendbureau

Ik kreeg daarstraks een lumineus idee. Ik lag te ontspannen bij Politie op je hielen, op RTL7, één van mijn favoriete series. Iedereen heeft zo zijn plaatsen en tijden om goede ideeën op te doen. Van oudsher was dat in bad onder het slaken van de kreet "eureka" maar ik heb geen bad, dus ik moest een alternatief vinden.

Het idee dat ik kreeg was een uitzendbureau voor politiemensen. Ik kwam daar eigenlijk op door de reclame voor de oudejaarsloterij, waarbij de winnaar zijn familie en vrienden over liet vliegen naar de Bahama's voor de oudejaarsviering. Ik zou dat misschien ook wel willen als ik die prijs won, maar wie moet dan al die diensten overnemen als ik mijn collega's ( vrienden heb ik nauwelijks) zou laten overvliegen? En zo kwam ik er op!

Stel je eens voor. Je hebt als burgemeester van een stad of dorp een probleem. Inbraken bijvoorbeeld. Of een pyromaan. Nu ben je verplicht te vertrouwen op de politiezorg die er beschikbaar is. De ME kan maar voor een bepaalde tijd worden opgeroepen voordat de basispolitiezorg het begeeft. De wet van de communicerende vaten: Als je hier drukt, wordt het gezwel dáár groter. Als je dat omrekent naar politiezorg, dan haal je ergens politiemensen weg om ze elders in te zetten, maar daarmee verwaarloos je de zorg op het eerste punt. Dat kan nooit lang goed gaan. En beveiligingsbeambten inhuren helpt ook niet altijd. Dat heeft ook zo zijn beperkingen.

Maar met een uitzendbureau voor politiemensen? Inhuurbaar tegen een leuke prijs: politiemensen, volledig gecertificeerd, met opsporingsbevoegdheid, bewapend, geüniformeerd, met goed materieel, maar wel tegen een goede prijs. Want al die extra's moeten wel betaald worden. Maar ik denk dat er echt een markt voor is.

De overheid zal mordicus tegen zijn. Want het riekt naar privé-politie, inhuurbaar voor iedereen die de meerprijs kan en wil betalen. En dat is het natuurlijk ook, maar wel met nobele idealen. Want uiteindelijk kan zo'n bureau ook afgerekend worden op de resultaten die het wel of niet behaalt. Ik denk dat ik de KNVB als eerste grote klant kan rekenen, gevolgd door een aantal grote gemeentes met grootschalige evenementen.

Natuurlijk kennen de meeste korpsen één of meerdere flexteams. Wij ook. Ik heb daar zo mijn mening over,maar dit is niet de plaats om die mening te ventileren. Ik hoorde toevallig dat het KLPD net zo'n flexteam heeft opgericht, om bij te staan bij verkeerscontroles, bij ladingdiefstal, controles op het spoor of het water. Helemaal vrijgeroosterd van de normale diensten om inzetbaar te kunnen zijn als er zich een bepaalde trend voordoet. Het lijkt mij leuk werk, hoewel het wel veel onregelmatig werk zal zijn en je goed tegen plotselinge veranderingen moet kunnen. Ik heb zelf een tijdje in zo'n flexteam gewerkt en ik had het er goed naar mijn zin. Jammer genoeg werd mijn sollicitatie voor een vaste positie afgewezen, maar ach, er zijn andere leuke dingen op mijn pad gekomen.

Wie weet wat de toekomst brengt. Grote zakenmensen beweren wel eens dat dromers de wereld niet vormen, maar doeners zoals zijzelf. Maar ik zeg u dat alle goede idee:en zijn begonnen met de droom van één man of vrouw. Dus laat mij maar lekker verder dromen. En als iemand toch zijn kans schoon ziet: het was mijn idee, ja?!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten