Totaal aantal pageviews

woensdag 14 december 2011

vtsPN

Ik wilde eigenlijk een bijzonder giftig stukje schrijven over ambtenaren. Ik had het ook al bijna af toen ik me besefte dat het niemand goed zou doen. Niemand wil een stukje lezen over een lijvig ambtenarenapparaat dat verantwoordelijk is voor de grootste cock-ups bij de politie in de recente geschiedenis. Het vervelende echter is dat ze er zo verdomde trots op zijn.

Voor wie het niet weet: in 2006 richtte de raad van hoofdcommissarissen een instantie op, die bekend werd als de voorziening tot samenwerking voor de Politie Nederland. Zo van: we willen meer gaan samenwerken en in plaats van dat te doen, vinden we een geldverslindende instantie uit die ons geld over de balk gooit om uit te vinden hoe we dan samen gaan werken. Want samenwerken, OK, maar elkaar vertrouwen is iets heel anders.

En zo groeide het vtsPN uit tot een lichaam van 3000 zielen, meestal dikbetaald, die in mooie glossy;s zichzelf aanprees als dé partner voor de politie op het gebeid van inkoop, ICT-ondersteuning, en beleidsondersteuning. Degene die BVH hebben uitgevonden, zo stelt de glossy keihard, want snelle administratieve afhandeling betekent meer tijd op straat. Dat klopt wel, maar een snelle administratieve afhandeling is nog steeds een droom. En degene die het bedacht heeft, heeft nu ongetwijfeld een hoge functie daar. "Goed geprobeerd joh! Jammer, dat het niet gelukt is, maar ach...in ieder geval hebben we nu iets om op door te borduren" En zo werd het bestaansrecht zeker gesteld tot en met 2017.

Maar een partner is pas echt leuk als je een partner kunt kiezen. En de politie heeft in dit geval niets te kiezen, want de organisatie is opgericht voor ons! Dat ze ook werk doen voor de brandweer, defensie en andere openbare ordediensten is leuk, maar niet de core-bussiness. ( Ik heb zo'n hekel aan dat soort managementtermen; wist u dat ze in het korps Hollands-Midden een chef van dienst omschrijven als een floor manager?) En als je geen partner hebt om uit te kiezen, waarom zou je dan geld uitgeven aan een reclamecampagne compleet met folders, stickers etc?

De vtsPN stelt "miljoenen te hebben bespaard" door gezamenlijk inkopen te realiseren. Als dat zo is, waar zijn die miljoenen dan? Oh wacht, ze zijn natuurlijk gebruikt om de fouten recht te breien. Fouten? Ja. leest u even mee:

- geleverde overhemden waren te doorschijnend en moesten vervangen worden
- geleverde broeken hadden een zeer laaghangend kruis en zaten als een hobbezak.
- de motorjassen waren niet de juiste kleur geel en moesten allemaal terug.
- de motorbroeken hadden ingenaaide kniebeschermers die voor schaafwonden op de knieën zorgden.
- de draagproeven voor een bike-uniform zijn stopgezet en het hele project gaat terug naar de    tekentafel.
- BVH...breek me de bek niet open.

En wat er overbleef was nodig om de organisatie draaiende te houden. Ik kwam hier op omdat ik van de week bij een kantoor van deze organisatie moest zijn om een geleende laptop terug te brengen. Achter de balie zat een medewerker van de vtsPN, die belast was met het uitdelen van de kerstpakketten van die afdeling. 150 stuks, en hij was er al zó moe van! Op dat moment kwam een werkneemster met zo'n kerstpakket de deur uitlopen. Gezien de afmetingen en het veronderstelde gewicht van de doos moet het pakket tenminste 50 euro hebben gekost. Ongeveer het tienvoudige wat de normale diender krijgt. Toen hij maar doorging met klagen over zijn onrechtvaardige bestaan heb ik hem even fijntjes op mijn zienswijze gewezen. Mede doordat mijn gevoelens over zijn gezeur duidelijk op mijn gezicht te lezen waren, onthield hij zich van commentaar.

Hè, heb ik het toch gedaan! En ik wilde eigenlijk niet zo'n zeurstukje schrijven. Maar ja, de organisatie maakt het je soms wel heel makkelijk om de spot  ermee te drijven.

Volgende keer zal ik weer wat positiefs schrijven. Eerlijk waar...

2 opmerkingen:

  1. Stefan.heksloot@gmail.com23 februari 2012 om 00:30

    Hopelijk kan deze reactie je wat op beuren...
    Onze collega Klaas Groen heeft ooit eens een heel duidelijke uit eenzetting gemaakt over het ontstaan van BVH. Ik viel van mijn stoel.
    Dat BVH gewoon XPOL met een jasje is dat wist ik wel. Maar dat de arrogantie en het eigen belang van de AML top, en Schonveld in het bijzonder, zo sterk was is toch op z'n minst opmerkelijk te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps.... Zie hier de betreffende uiteenzetting:
      http://criminaliteitswijzer.ning.com/xn/detail/2356335:Comment:26488

      Verwijderen