Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 juni 2012

Geweldig

Ik heb op deze blog veel geschreven over geweld tegen politieagenten. Meer omdat het steeds meer en meer een trend begint te worden dan dat ik er zelf mee te maken heb. En als reactie daarop begint de politie soms terug te slaan. Ook die berichten bereiken mij. Is dat een goed ding? Ik ben daar verdeeld over. Soms mogen we best onze tanden laten zien. Dat er met ons niet te spotten valt. Dat we niet alles zo maar pikken en dat we ook maar mensen zijn. Maar ik ken ook collega's die vrijwel iedere dienst te maken hebben met verzet bij aanhoudingen, beledigingen en andere zaken. Dat kan ook niet goed zijn.

U weet ongetwijfeld van mijn twitteraccount, want die zit gekoppeld aan deze blog. Voor wie hem nog niet heeft ( want een beetje aandacht vragen mág : @jobthecop). Daar volg ik veel collega's in den lande en aanverwante diensten. Maar onlangs kwam ik een account tegen die heet @Geweldtegenpol. De beheerder van deze blog zet alle geweldszaken tegen politie en hulpverleners op een rijtje. En als je dat allemaal leest dan schrik je best wel. En vervolgens schaam je je ogen uit de kop. Is dat hoe we omgaan met degenen die ervoor zorgen dat de maatschappij een beetje beheersbaar blijft, een beetje veiliger wordt? Ik geef u hieronder een kleine bloemlezing van geweldszaken die zich het afgelopen weekend voordeden.

Geweld tegen Politie
Tilburger mishandelt twee agenten bij aanhouding,agent gewond aan het hoofd


AGENTEN DOOR RECHTER-COMMISSARIS IN DE STEEK GELATEN!
 
RT: Verdachte poging doodslag op agent in Lekkerkerk door rechter-commissaris vrijgelaten
Belediging en belemmering bij aanhouding in Tiel
Geweld tegen Politie
Verdachte tijdens aanhouding door het lint in Appingedam

Geweld tegen Politie@
Man opgepakt voor belediging slaat zelf met hoofd tegen politievoertuig

Man aangehouden voor beledigen agenten in Hilversum

Geweld tegen Politie
Schelden en middelvinger naar agenten uit frustratie: boete E 500, - in Emmeloord
 

Man bekogelt agenten met bierfles tijdens aanhouding in Venray

Geweld tegen Politie
Relschoppers Den Haag bekogelden agenten met flessen

Geweld tegen Politie
Belediging van agenten in Utrecht

Geweld tegen Politie
Agent krijgt klap in Utrecht
Geweld tegen Politie
Jongeren keren zich tegen de politie tijdens aanhouding in Culemborg
Geweld tegen Politie
Omstanders bemoeien zich met aanhouding in Hellevoetsluis
Man met samurai zwaard geeft agenten opgestoken vinger
Verdachte opgepakt voor belediging agenten in Veenendaal
Agente gebeten bij aanhouding van schoppende en spugende wildplasser in Groningen

Geweld tegen Politie
Groep keert zich tegen agenten en gooit met voorwerpen bij aanhouding in Leiden

Agent mishandeld (op het hoofd geslagen) bij aanhoudingen na vechtpartij in Eindhoven

 
Politieagent gewond bij aanhouding verdachte in Hardinxveld-Giessendam

Geweld tegen Politie
Scooterrijder rijdt in op politiebiker in Dordrecht
 
Jongeman duwt politieagente en geeft elleboogstoot in Groningen

Verdachte brandstichting spuugt agent in het gezicht in Veldhoven


Zomaar een bloemlezing uit incidenten. En als je zo nu en dan eens een berichtje in de krant leest dan schudt je je hoofd en denkt er het jouwe van, maar zo op een rijtje is het ineens een hele lijst.

Er zijn door de politiek harde kreten geuit. "handen af van onze hulpverleners" Er is zelfs een film gemaakt over het item met Theo Maassen, genaamd "Doodslag". Ik moet eerlijk bekennen dat ik de film niet heb gezien, maar wel het verhaal ken. Een hulpverlener die het geweld tegen hem en zijn maatje zat is en doorslaat.

Hebben de harde kreten geholpen? Nou, er wordt wel strenger gestraft. Dat moet ik de rechterlijke macht wel nageven. Maar wordt het geweld daarom minder? Niet echt, zoals u hierboven kunt lezen. Er staan nogal wat beledigingen tussen. In het Utrechtse krijg je van de Officier al gauw een boete van 650 euro mee. Ik kan niet in uw portemonnee kijken, maar ik zou daar heel hard voor moeten sappelen. Maar sommige mensen gaan keer op keer de fout in. Ook burgerinitiatieven op dit gebeid waren een mooie, maar korte hype.

Ik roep daarom op tot een nieuwe: Wordt allemaal volger van @geweldtegenpol. Hoe meer volgers, hoe meer we met zijn allen laten zien dat dit echt niet langer kan. Help ons in de strijd. En volg!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten