Totaal aantal pageviews

woensdag 6 juni 2012

Vakbeurs

Ik ben vandaag een dagje wezen watertanden op de IVVP beurs. De vakbeurs voor alles wat met politie te maken heeft. Ik was er al een keer eerder geweest, in 2009. Ik zal dat nooit vergeten, want een dag erna brak ik mijn rib en kneusde een andere, maar dat is weer een verhaal voor een andere keer. Daarom schreef ik vanmorgen al op twitter : kijken naar all that money can buy, maar wat de politie zich niet kan veroorloven. En zo was het ook.

De beurs was kleinschaliger van opzet omdat de vorige keer ook de brandweer, ambulance, EHBO, sleepdiensten en het leger meededen en dat was nu niet meer zo. Maar desondanks was het wel interessant. De hoofdmoot werd gevormd door kleding en tactische lampjes. Maar ook veel voertuigen, handschoenen, kogelwerende vesten, vakbonden, vuurwapens etc. En zo komen ook de verhalen los van de leveranciers aan de politie. En dan wordt ook de mening onderschreven dat de wetten omtrent de Europese aanbesteding een crime zijn. Zo sprak ik een leverancier van kogelwerende vesten uit Nederland. Die mag niet meedoen aan het leveringsprogramma van het nieuwe vest. Dat overigens een type wordt dat over het uniform gedragen wordt, met daarom verschillende tassen en zakjes om uitrustingsstukken op te bevestigen. En waarom mag hij niet meedoen? Omdat de fabriek geen eigen schietbaan heeft. Dat stond namelijk in de eisen. Daarom doen nu een grote Belgische en Duitse fabrikant mee. Die hebben dat namelijk wel. Maar de overheid is even vergeten dat testen over het algemeen bij TNO worden uitgevoerd, als onafhankelijke instantie. En dat de leveranciers op hun eigen schietbanen de testresultaten net zo kunnen interpreteren zoals zij dat willen.

Verder waren er motorfietsen en auto's met ANPR systemen, nieuwe flex-ME bussen ( voorzien van een eigen ophoudcel) fietsen en fietskleding. Het duurt nog zeker twee jaar voordat de divisie Logistiek van de vtsPN met een landelijk goedgekeurd bikeuniform komt. Tot die tijd zijn we afhankelijk van diverse fabrikanten, wat de eenduidigheid bepaald niet ten goede komt. Wel of geen mouwemblemen, wel of geen voering in de jassen, kleuren en schoenen, alles is verschillend. Niet dat dat me iets uitmaakt hoor. Want vtsPN doet vooral wat zij denken dat goed is, ook al richten ze klankbordgroepen op - waar niemand naar luistert.

Beretta stond er met nieuwe vuurwapens. Volgens mij dezelfde als drie jaar geleden, maar toch. De aanbesteding van de nieuwe vuurwapens moet overnieuw, toen de SIG ongeschikt bleek te zijn voor serieproductie. Dat had iets te maken met munitie waarmee getest werd tijdens de aanbestedingsproeven en met de munitie die tijdens de stresstest gebruikt werd. Toen het contract al getekend was. en waar een groot verschil van kracht in zat. Dus de overheid zal nog wel een schadeclaim krijgen van SIG omdat wij ons niet aan het contract hebben gehouden. En de diender op straat blijft de komende twee jaar nog rondlopen met een vuurwapen wat in 1975 een technisch hoogstandje was, maar nu geheel verouderd. En de testresultaten van de vorige testen- krap twee jaar oud - mogen niet hergebruikt worden.

Ook stond er een fabrikant van handheldcomputers voor een digitaal bonnenboek. De applicatie bestaat allang. AL is er geen geschikte versie voor de blackberry, zo vertelde de fabrikant mij. En raad eens waar wij onlangs allemaal mee uitgerust zijn...?  En het hele landelijke programma op het gebied van een digitaal bonnenboek is in de ijskast gezet, zodat regio's op eigen houtje deze handhelds maar aanschaffen. Zo zijn in Noord-Oost Gelderland de top 100 bonnenschrijvers uitgerust met zo'n apparaat. Als beloning voor het harde werken. Toch leuk bedacht.  Maar ik dacht dat het idee van een landelijke politie was dat we dingen hetzelfde zouden gaan doen. Eén auto, één uniform, één telefoon, één meldkamersysteem? Ik denk dat ik even moet gaan liggen.....

Wel thuisgekomen met 100 nieuwe pennen en folders, die vandaag of morgen naar de koffietafel kunnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten