Totaal aantal pageviews

maandag 25 juni 2012

Totaal niks.....

Het voelt een beetje raar,maar dit bericht gaat eigenlijk helemaal nergens over. Ik heb het afgelopen weekend nachtdienst gehad en heb de afgelopen nacht doorgebracht om het districtsbureau open te houden. Dat geeft me normaal de gelegenheid om wat schriftelijk werk af te handelen, want ik kan dan toch niet naar buiten. Ik had geen schriftelijk werk meer, maar had nog wel wat dingen te doen voor mijn opleiding. Tegen half twee echter, geven de ogen het op in de strijd tegen droge lucht, slechte verlichting en kleine lettertjes en ben ik wat anders gaan doen. In de hoop dat de collega's op straat wel wat te doen zouden hebben en een verdachte binnen zouden brengen, die dan weer mijn verantwoordelijkheid zou worden. Maar nee....Op straat was het namelijk net zo rustig als binnen.

Het is sowieso een raadsel waarom dat bureau eigenlijk open gehouden moet worden. De deur zit op slot en aangiftes worden niet opgenomen tenzij er iets echt ergs gebeurt. De telefoon staat doorgeschakeld naar het servicecentrum, dus gebeld wordt ik ook niet. Er waren geen arrestanten, dus ook daar was mijn aandacht niet voor nodig. Dus. Maar toch zat ik daar, de hele nacht. Als je dan weet, dat we een chronisch roosterprobleem hebben zou je denken dat de leiding ervoor zou kiezen om een alarmsysteem in te bouwen en vervolgens die extra vent die daardoor vrijkwam, ook de straat op te sturen. Maar om redenen die ze mij niet verteld hebben, gebeurt dat niet.

De TV biedt ook geen soelaas meer. Je kunt maar zoveel sudoku's oplossen en dan verlies je je concentratie ook. Als je niet oppast vreet je je een weg door zo'n nachtdienst heen, om maar wakker te blijven. En als dan tegen vijven de zon alweer is opgegaan, besef je je dat je nóg eens twee uur moet blijven totdat de aflossing er is. Dan voel je je behoorlijk nutteloos.

En als ik dan van de collega's op straat hoor, dat het niet uit had gemaakt of de politie vannacht een nachtje vrijaf had genomen, want er was geen verkeer van betekenis, geen publiek op straat en geen meldingen, dan heb je niks gemist. terwijl de zondagnacht traditioneel de nacht is van inbraken, snelle achtervolgingen en andere zaken waarvan je bloed sneller gaat stromen. Maar kennelijk is Jan de Inbreker ook met vakantie naar de  Spaanse Costa's, want er is niks gebeurd.

Begrijp me goed, als er niks gebeurt is de buurt veilig gebleven en daar doen we het allemaal voor, maar ik ben niet bij de politie gegaan om niks te doen ( ik hoor een bepaald gedeelte van het publiek minachtend snuiven en iets in hun baard mompelen) maar goed....

Voor degenen die het hebben volgehouden om dit hele stukje proza door te worstelen: Ik zei toch vooraf dat het nergens over ging? Volgende keer beter...

1 opmerking: