Totaal aantal pageviews

donderdag 28 juni 2012

Rood rechts

Dat was even een leuke opsteker vanmorgen! 115 pageviews in één nacht tijd! Dat doet de burger goed. Daar wilde ik wel even op voortborduren. In deze vluchtige tijd moet je lezers vasthouden, boeien, het liefst met geweld betrekken bij...oh nee, daar komen filmpjes van en dat vindt de politie niet leuk. Gerrit van der Kamp, de drukste twitteraar bij de politie, stelde al dat in het buitenland het veelal verboden is om de politie te fotograferen en te filmen. Moeten we daar in Nederland ook niet naartoe?

Nou, nee. Dat is niet de maatschappij waar we naartoe willen, en trouwens, dat is helemaal niet de boodschap die ik gisteren heb uitgedragen. We mogen best kritisch zijn op welk overheidsorgaan dan ook, maar wacht met spuien totdat je het hele verhaal kent of totdat je zelf een keer in een dergelijke situatie hebt gestaan, voordat je je in de discussie mengt. Ik ga toch ook niet aan een chirurg vertellen waar hij zijn incisie moet zetten of aan een stratenmaker vertellen hoeveel zand er onder de tegels moet liggen? Ik heb er geen verstand van, dus ik houd me er buiten. Grote kans trouwens, dat ik zelf onder die tegels kom te liggen met een verkeerd geplaatste incisie. Mij niet gezien...

Maar toch hè...die politieke bemoeienis ermee. Dat liet me niet los, zeker niet toen het AD vanmorgen een vermelding maakte van een nieuwe internetsite. Eigenlijk is het teveel eer om hem hier te vermelden, maar om de enorme stompzinnigheid ervan te onderstrepen, doe ik het toch maar. www.politieknuppel.nl . Alleen de náám al.

De site is opgezet door de Groen-Links fractie van Rotterdam. Die stellen al jaren teveel meldingen van onnodig geweld binnen te krijgen over de Rotterdamse Politie en geven  mensen de kans, zich anoniem op dit platform te melden, zodat er een zwartboek samengesteld kan worden. Het klinkt toch een beetje als de kat knijpen in het donker, vind ik.

`Edelachtbare, onze achterban, die hierbij graag anoniem wil blijven, stelt al jarenlang onnodig te zijn mishandeld door de politiemensen van Rotterdam, en we hebben de meldingen om dit bewijs te staven!` Stelletje helden.

Vandaar de wat gekscherende titel. Ik heb niks met politiek - het zal geen verwondering zijn dat mijn chef mij in een recente beoordeling meer politieke sensitiviteit toewenste. Dat zou me in mijn functie als wijkagent ten goede komen, dacht hij. Misschien bedoelde hij het goed, maar de gemeentelijke politiek heeft weinig te zeggen over de manier waarop de politie haar werk dient te doen, dus ik zag er het nut niet zozeer van in. Goed, wijsheid komt met de jaren, dus we gaan het zien.

De meeste politieagenten staan, als het op politiek aankomt, duidelijk rechts van het centrum. Het is een aanname, maar wel gebaseerd op ervaring. Dat komt omdat politiemensen geen genade over hebben voor halfzachte oplossingen, taakstraffen en zielige-jeugd-verhaaltjes van criminelen. Om maar te zwijgen van heropvoeding. Maar misschien kunnen we, gewoon om ze terug te pakken, een  platform oprichten onder de naam Rood Rechts, voor alle mensen die ooit zijn mishandeld, geestelijk of anderszins, door de ideeën van Groen Links. 

Hoor ik daar al een paar anonieme stemmen opgaan? Zegt u het maar, meneer X....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten