Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 december 2012

Engelse humor...

Een vriend van me uit Engeland, wetende dat ik hier politieman ben, stuurde met het onderstaande verhaal over de Engelse politie. Ik heb de vertaling zelf verzorgd, dus eventuele grammaticale fouten zijn geheel en al voor mijn eigen rekening, niet voor de zijne.

 
 
Een politiebureau in Noord-Londen ontving de volgende vraag van een inwoner via de lokale politie-website.
"Ik wil graag weten, hoe het kan dat politiemensen doorlopend mensen pesten en daar altijd mee weg komen ?". Als antwoord mailde de brigadier het volgende:  
 
Als eerste wil ik u graag dit vertellen...het is niet gemakkelijk! In de regio Stoke Newington en de landelijke omgeving van Hackney hebben we gemiddeld één politieman voor 5005 inwoners. Ongeveer 60 % daarvan is beschikbaar voor de algemene dienst ( of wat u zou noemen "patrouille") waarin we ons grootste deel van het pesten uitvoeren.
 
De rest van de politiemensen zijn ingedeeld in zogenaamd niet-pesten-eenheden die niet de mogelijkheid hebben om dagelijks in contact te komen met onschuldige burgers. Op ieder gegeven tijdstip is er ongeveer één-vijfde van de 60% in dienst en beschikbaar voor het pesten van burgers terwijl de rest vrij is. Dus, je zou ruwweg kunnen stellen dat één politieman beschikbaar is voor het pesten van ongeveer 60.000 burgers.
 
Als je dan ook nog het bedrijfsleven en de toeristentrekplaatsen erbij voegt waardoor mensen vanuit andere woongebieden deze kant optrekken, ontstaan er soms situaties waarbij een eenzame politie-agent verantwoordelijk is voor het pesten van 15.000 of meer burgers per dag!
 
Wel, de gemiddelde acht-uursdienst duurt 28.800 seconden. Dat geeft de politieman een ruimte van tweederde van een seconde om een burger  te pesten en de resterende éénderde seconde om een kop koffie te drinken EN een nieuwe burger te vinden om te pesten. Dat is zeker geen makkelijke taak. Om eerlijk te zijn, zijn de meeste politiemensen niet opgewassen tegen deze uitdaging. Het is gewoon te vermoeiend. Wat we daarom gedaan hebben, is enkele protocollen en gereedschappen ontwikkelen om burgers te selecteren die we echt goed lastig kunnen vallen.
 
 
TELEFOON:Mensen bellen ons en vertellen ons zaken die ons ertoe nopen onze focus te richten op burgers die we dan serieus gaan treiteren. "Mijn buurman slaat zijn vrouw" is één van die codes die mensen dan vaak gebruiken. Dit betekent dat we ter plaatse gaan en iemand een speciale treiterbehandeling gaan geven. "Er is een inbreker in de straat bezig". Het treiterteam wordt vervolgens in stelling gebracht.
 
AUTO'S: We hebben speciaal geselecteerde politiemensen die automobilisten treiteren. Ze vinden het heerlijk om onverzekerde auto's of bestuurders zonder rijbewijs enzovoorts te treiteren. Het is echt leuk om ze uit het verkeer te halen voor zoiets simpels als het rode stoplicht negeren. Soms gaan ze echt in een hogere treiterversnelling, zoals wanneer ze drugs in de auto vinden of wanneer de bestuurder openstaande boetes of een arrestatiebevel open hebben staan.
 
WETTEN:Als de auto's of telefoons geen oplossing bieden, of we hebben niks beters te doen, dan zijn er ook nog een soort boeken waarin ideeën staan diewe kunnen gebruiken om mensen te pesten. Ze worden "wetboeken" genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld het Wetboek van Strafrecht, De Wegenverkeerswet en de Opiumwet en nog heel veel anderen. Hier staan allerlei dingen in waarmee je mensen pas echt kunt pesten. Als je de wet hebt gelezen, dan kun je gewoon een beetje rondrijden totdat je iemand vindt die de wetten overtreedt en dan mag je ze pesten! Vorige week nog, zag ik een vent die probeerde een auto te stelen. De wet zegt dat dat niet mag, dus dat betekent dat ik toestemming had om die vent te pesten.
 
Het is echt een prima systeem dat we hebben bedacht en het werkt goed.Hierdoor hebben we namelijk een oneindige voorraad van mensen die we kunnen pesten. En ja, we komen ermee weg. Waarom? Omdat wij voor de goede burgers die de rekening betalen de straat en de woonomgeving veilig proberen te houden. En ze betalen ons dus om sommige mensen te pesten!
 
De volgende keer dat u in Noord Londen bent, kunt u mij de éénvingerige groet geven. Dat is ook zo'n code. Het betekent "Politiemeneer, u mag mij pesten, hoor!" . Dat is mijn favoriet...
 
Met vriendelijke groet,
 
Politie Noord Londen.
.
 
 
Gelukkig heeft de Nederlandse Politie ook humor, zoals bleek uit een tweet die ik kreeg van @maurits1. Er is namelijk een site genaamd www.watzegtivo.nl waarin...oh nee, ik zou geen politici meer belachelijk maken. Kijk zelf maar even...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten