Totaal aantal pageviews

donderdag 13 oktober 2011

Alcolol

Februari 9, 2010
Door Jobthecop op 20:43

Soms gebeurt het je gewoon. Ik liep al dagen rond met het idee om een stukje te schrijven over iets wat ik dit weekend heb meegemaakt. Dat ging – u raadt het al – over jeugd en alcohol. Teveel alcohol. Veel te veel alcohol. En prompt was er vanavond een item over bij het nieuws en is er ook nog een speciaal Tv-programma op ned. 1 met Ivo Opstelten, de oud-burgemeester van Utrecht en Rotterdam.

Wat was het geval? Afgelopen weekend organiseerde de plaatselijke jongerenvereniging een feestje. Iedereen was uitgenodigd. Als je tenminste een kaartje en de drank kon betalen. Bij de uitloop stond ik samen met de beveiliging te kijken of alles ordentelijk verliep. Ik zag een jongen van 16 jaar die languit in het gras lag. En het vroor! Ik heb hem overeind gesommeerd en na een drie kwartier gewankeld te hebben, ondertussen luidkeels bewerend dat hij níet dronken was ( "je moet niet dronken dat ik denken ben, hoor") besloot hij de feestvreugde te verhogen door eens flink tegen de muur van het clubgebouw te pissen. Dat kostte hem een rekening van 90 euro. Hij overhandigde mij een ID-bewijs en ik schreef een bonnetje uit. Daarna hielpen we hem met zijn fietssleutel in het slot te peuteren en op weg te sturen. Ik vroeg de collega’s de route nog even af te rijden om te zien of deze brokkenpiloot het in één stuk naar huis zou redden.

Even later hoorde ik een andere oproep, dat de collega’s dezelfde jongeman hadden aangetroffen, slingerend over de weg in het pikkedonker. Nog net zo dronken. Dus meegenomen en op het bureau gefouilleerd. Naar aanleiding van zijn gedragingen besloot mijn collega wijkagent, die jeugd in zijn pakket heeft, de ouders van deze jongeman maar eens naar het bureau te halen om hen te confronteren met het gedrag van hun zoon. Het was toen al midden in de nacht, maar ja…..zoon wakker, dan pa ook maar wakker. Ondertussen liet ik hem blazen om een indicatie te hebben van zijn alcoholgebruik. Laten we maar zeggen dat, als hij een auto zou hebben bestuurd, nu zijn rijbewijs ingevorderd zou zijn.

Aan de deur echter bleek dat de jongeman, wiens gegevens op het legitimatiebewijs stonden vermeld, gewoon in bed lag! Nu bleek dat onze dronkenlap het ID-bewijs van een vriendje op zak had en zich daarmee bij mij had geïdentificeerd toen ik de bon uitschreef. Dus kwam er nog en bon bij. Dit keer op de juiste naam. Ter waarde van, schrik niet, 240 Euro, voor het opgeven van een valse naam. En hij had wel zijn eigen legitimatiebewijs bij zich, hoor. Alleen zat daar een keurig kleurenprintje overheen geplakt met zijn foto en gegevens, alleen was zijn geboortedatum iets aangepast, zodat hij toch gewoon de kroeg werd binnengelaten. Wat denkt u- zou dat een misdrijf zijn, of gewoon kwajongenswerk? Schenk jezelf iets te drinken in als je het goede antwoord hebt geraden.

Uiteindelijk is vader gekomen en heeft de jongen na verhoor meegenomen. Maar niet nadat hij de cel had aangedweild, omdat hij alles onder gepist had. En zijn broek en onderbroek daarin uitgetrokken had. Vraag me niet waarom. En wat zei vader? "Ik slaap nogal vast, dus ik wist niet of hij nou wel of niet thuis was. "

Het vriendje, bij wie ik het ID-bewijs thuis ging afgeven, bleek dat als verloren te hebben opgegeven. En hij had al een nieuwe aangevraagd. En hij had dit al een tijdje geleden al teruggevonden, maar dat was best handig, een reserve-ID-bewijs. Moeder haastte zich om dat te bevestigen, maar ook om te zeggen dat er geen gekke dingen mee gebeurd waren…..Wat deed het dan in de portemonnee van die andere jongen?

Alcohol en jeugd….het is hetzelfde als verkeer: het gaat gewoon niet samen. Tenminste niet in zulke hoeveelheden als de jeugd van tegenwoordig ( nu voel ik me heel erg oud) denkt nodig te vinden. Het is gewoon wachten op de eerste dode. Die komt dit jaar nog, geloof mij maar. Een biertje is niet erg, maar de kroegen, die overigens gewoon een zorgplicht hebben in de drank- en horecawet om hun klanten niet overmatig veel alcohol te schenken, maken dankbaar misbruik van het feit dat de jeugd tegenwoordig te veel geld heeft en daar, net als drank, nog niet verstandig mee om gaat. En de tap moet stromen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten