Totaal aantal pageviews

donderdag 20 oktober 2011

Nieuwe auto's

Door Jobthecop op 16:43

Vorige week stond het met grote letters in de krant – en dan moet het wel waar zijn, nietwaar? De politie rijdt de komende vier jaar in Volkswagens. Sinds een aantal jaren kan de politie voor surveillanceauto’s en onopvallende auto's voor de wijkteams nog kiezen uit een beperkt aantal merken, terwijl voorheen iedere regio zelf kon kiezen wat ze wilden rijden. Legendarisch zijn de verhalen over de gemeentepolitie in een bepaalde plaats, die hele snelle Saab's reden, terwijl de rijkspolitie het moest doen met Volvo's 340.

Ik heb zelf een keur aan auto's en merken voorbij zien komen. Volswagen transporters en polo's, zelf een polo in sedan uitvoering. Op LPG, met een heel irritant toontje als je van gas op benzine overschakelde, want ja, gas was goedkoper, hè? Grote Ford Mondeo's. Opel Vectra's. Dat waren pas fijne surveillanceauto’s die tegen een stootje konden. Toen kwamen voor ons de Ford Focus, waarbij de binnenruimte wel erg krap werd. En nog meer focussen ( foca?). Nieuwe transporters van VW. En nu rijden de meeste regio's in Tourans van VW.

Op zichzelf zijn dat best fijne auto's. Je zit goed en hebt goed overzicht. Omdat je als politie nog maar mag kiezen uit Mercedes, Opel, Toyota, Volkswagen, Volvo en nog twee merken die me even niet te binnen wil schieten, is de keuze beperkt. En dan moet de fabrikant of importeur in staat zijn de auto's volledig omgebouwd aan te bieden. Dus de importeur van VW kocht doodleuk de grootste inbouwer van Nederland op zodat de Volkswagens daar voorrang krijgen. Per Touran telt de politie 20.000 Euro neer en er wordt vervolgens nog voor 25.000 euro aan verspijkerd voordat 't een politieauto is. En dan wordt er – schrik niet!- 2400 euro per maand per auto aan leasekosten betaald! Terwijl surveillanceauto’s vroeger gewoon eigendom waren en er op grote bureaus gewoon automonteurs rondliepen die in eigen beheer de auto's onderhielden. Maar ja, leasen was goedkoper, vond men. Met dat soort bedragen is dat moeilijk voor te stellen.

En heb je dus een auto, die 150.000 km mee gaat, waar alles op en aan zit en die niet harder gaat dan 170 km/u. Door alle inbouwspullen, het gewicht en het feit dat er een motor inzit ( 1.9 diesel) die voldoet aan de emissienormen. En vanwege diezelfde emissienormen niet groter, of krachtiger mag zijn.

Als er ergens een lulliger reden bestaat om de strijd tegen de misdaad te verliezen, is dat hem wel: de politie kan de boeven niet bijhouden omdat de politie zich aan de milieunormen houdt en de boeven niet!

Nou zijn de meeste politiemensen geen betere chauffeurs dan burgers, maar we hebben een paar opleidingen achter de rug. En de auto's hoeven écht geen 250 km/u te kunnen, maar allemachtig, een beetje meer pit mag best. En als we dan toch een wensenlijstje aan het invullen zijn, mag dan als-je-blieft die vreselijke automaat eruit? Gewone handschakeling en een boordcomputer met ANPR systeem. Waarop je ter plaatse de aangifte kunt typen en printen, zodat je niet voor ieder wissewasje terug hoeft naar het bureau om alles op papier te zetten.

Je wint de oorlog niet door je precies aan de conventie van Geneve te houden, maar door inventief en scherp te zijn. En niet door het braafste jongetje van de klas te zijn. En er moest toch bezuinigd worden bij de Nederlandse Politie? Waarom gaat de vtsPN, de voorziening tot samenwerking Nederlandse Politie, dan niet zelf een leasebedrijf beginnen? Zij hoeven immers geen winst te maken. KPN doet dat ook, en die hebben ook geen kinderachtig wagenpark. En dan kunnen ze gelijk over de masten van C2000 een eigen mobiele (data) netwerk starten. Dan kunnen we de telefoonkosten beperken. En zo zijn er vast nog wel manieren te bedenken waarom op de ene manier kosten beperkt kunnen worden en aan de andere kant beter materieel geleverd kan worden.

1 opmerking:

  1. het was omstreeks 1979 dat ik in Exloo een Fiat 127 met agenten [Emmen] heb los gereden met mijn kever , ik heb niet afgewacht dat ik een stopteken kreeg want in mijn achteruitspiegel kon ik al van verre ruiken dat hun het op mij voorzien hadden [op de manier hoe ze andere auo's inhaalden] afijn ik ben toen linksaf het bos ingereden en ja hoor de Fiat dus ook , heb toen het gaspedaal echt ingedrukt en de Fiat trachte mij bij te houden wat in eerste instantie lukte omdat ze toch niet konden passeren , om de Fiat af te schudden had ik een paar honderd meter nodig wat ook lukte , en dat ging als volgt even uit het zicht rijden , de wagen links een weggetje inrijden gelijk weer links af en dezelfde weg terug rijden als waar ik vandaan kwam , dus achter de Fiat uitkomen, die inmiddels ook uit het zicht was , een dik uur in het bos vertoeft met joggen en de kust was weer veilig , ondertussen nog wel de hermandad aan de huisdeur geweest , maar ik heb er niets meer van weer gehoord

    BeantwoordenVerwijderen