Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 oktober 2011

Gierend en knarsend

april 21, 2010
Door Jobthecop op 07:37

Nee, het bovenstaande slaat niet op de staat van mijn gebit of van de versnellin gsbak van mijn auto. Het slaat op het professionalisme van de grote blauwe machine waar ik slechts een klein radertje in ben. Meestal gaan dingen min of meer zoals ze moeten gaan, maar zo heel nu en dan wordt ik geconfronteerd met een stukje bureaucratie waar je stijl van achterover slaat. Zoals gisteren.

Ik moet een man horen die niet helemaal lekker in de bovenkamer is. Zoals Stephen King in zijn boeken schreef "gekker dan een rat met tekenkoorts" of mijn persoonlijke favoriet "Gekker dan een kat met een lange staart in een kamer vol schommelstoelen". Deze man zit al in de gevangenis voor een ander feit. Ik had toestemming van de Officier om hem aan te houden. "Lichten" (het ophalen van een gevangene uit het huis van bewaring en hem voor verhoor naar een politiecel overbrengen) kon ook, maar dat kon alleen met toestemming van de verdachte. Pardon!?! Toestemming? Hij zit toch in de gevangenis? Als ik zeg dat hij mee moet dan gaat hij mee. De officier had daar een iets andere mening over en zij staat hoger in de voedselketen dan ik. Maar goed, ik besloot hem aan te houden en naar het arrestantencomplex over te laten brengen door onze eigen transportdienst. maar die weigerden. "Ja, ehhm, deze meneer zit al in de gevangenis en wij transporteren alléén gevangen van politiebureaus naar de rechtbank of naar ons eigen arrestantencomplex.". Oh ja, dus ik moet hem in zijn cel aanhouden, naar een politiebureau brengen en dan komen jullie hem pas halen? Wat is dat voor onzin?

Nu heeft het ministerie van Justitie de DV&O. De Dienst Vervoer en Ondersteuning. Dat zijn die wit-met-blauwe busjes waarover rguliere weggebruikers vaak steen en been klagen omdat ze de verkeersregels aan hun laars lappen. Het geklaag is niet zonder reden, maar de werkdruk stelt ook bijzondere eisen aan de rijstijl, zo weet ik. Maar dit geheel terzijde. Ik de DV&O gebeld. Nee, meneer, dat doen wij niet, wij tranporteren niet binnen één regio, maar alleen van een rechtbank naar een gevangenis en andersom. Jullie hebben daar een eigen transportgroep voor. Ja, maar die doet het ook niet.

Ik heb nog even met de chef van de transportgroep gebeld, maar die legde uit dat één en ander te maken had met bezuinigingen en dat ik het zelf moest zien op te lossen. Ik bel volgende week wel even terug in de hoop dat de gevangenis dan een hoorkamer vrij heeft. Want ik onderga liever die vernederende procedure om de gevangenis binnen te komen ( zie hierover een ander stukje) dan nogmaals geconfronteerd te worden met dit staaltje bureaucratische onzin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten