Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 oktober 2011

Feestjespolitie


april 15, 2010
Door Jobthecop op 06:53

De Nederlandse politie gaat ten onder aan feestjes, evenementen en leukigheden. Deze week barstte de discussie over de bekerfinale Ajax-Feyenoord in volle hevigheid los. Anderhalf miljoen euro aan kosten. En de KNVB, onder de leiding van de zo fijngevoelige meneer Kesler, zegt doodleuk"nee, we betalen niet voor de politie-inzet hoor". Kent u hem nog? Tijdens de politiestaking van vorig jaar, waardoor een paar voetbalwedstijdjes niet door konden gaan, bestond deze duurbetaalde leegschedel het om de politie "verwende ventjes" te noemen. Hij zou zelf eens stenen moeten terugkoppen tussen een peloton ME.

Tien pelotons ME uit het hele land, plus paarden en honden en gewone platte petten. Voor een spelletje. Ik heb voetbal toch al nooit leuk gevonden, maar dit is me echt te gortig. En daar blijft het niet bij. Zondag 9 mei loopt de Giro d’Italia door Nederland. Ik mag dan ook werken. Koninginnedag komt eraan, met heel veel kermissen. En heel veel feesten. En heel veel drank. En oranjeverenigingen die absoluut niet voorbereid zijn op wat er kan gebeuren. "Het moet een groot, Nederlands feest zijn"jubelen de voorzitters. De Politie zorgt dat het leuk blijft. Maar: kermissen betekenen veel volk, waaronder veel jongelui. Veel jongelui betekent vaak ook: veel drank. Geen goede combinatie. Voor je het weet breekt de rivaliteit tussen twee dorpskernen los, of heeft er één wat al te begerig naar het meisje van de ander gekeken en hupsakee! Alle remmen los, sla er op los.

En de politie? Die doet zijn stinkende best om de zaak in goede banen te leiden. Maar het Nederlandse publiek vergeet gemakshalve even dat wij ook maar mensen zijn die op zijn tijd ook best van een feestje kunnen genieten. Maar ik kan me de tijd niet heugen dat ik koninginnedag heb kunnen vieren met mijn vrouw. Oud en nieuw valt nog mee: om het jaar ben ik thuis. Kerst? idem dito. Andere kerkelijke feestdagen vind ik niet zo heel belangrijk ondanks en katholieke opvoeding, maar als ik thuis ben pik ik ze even mee. Maar als je ziet wat een gemiddelde gemeente jaarlijks aan evenementen op de kalender zet…Want gemeentes willen zichzelf op de kaart zetten en geven vergunningen graag af. Alls om publiek naar je gemeente te lokken. Goed voor de omzet.Goed voor de naamsbekendheid. En de politie? Die komt wel opdraven. Gelukkig beseffen veel gemeentes – waaronder degene waar ik werk- zich dat er een eind zit aan de rek van politie-inzet.

Maar door al die feestjes komen we vaak niet toe aan gewone, dagelijkse politie-inzet op straat. Waar de burger dat van ons mag verwachten. Lossen we veel te weinig misdrijven op en pakken we wel soms kleine vissen, maar niet de grote. En dat is wel de keerzijde van al die leuke feestjes. Want het is best leuk om te kijken en te grappen naar al die dronken lui die van voren niet weten dat ze van achteren leven. Ik kan me de uitloop van vorig jaar wel herinneren dat we met een groepje van vijf politiemensen bij elkaar stonden en een jongeman, duidelijk zo dronken als een kanon, lallend aan ons de weg vroeg naar een bepaalde straat in ons dorp. We hebben het hem getracht uit te leggen – een keer of drie – en toen zei hij het te snappen. Hij ging goedmoedig op weg en ik vroeg hem na "Maar wat ga je doen als je daar bent?" En hij draaide zich om en knipoogde op wat hij dacht dat een samenzweerderige manier was. "Nou…..neuh….neuh…neuken natuurlijk!"

Probeer het dan maar eens droog te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten