Totaal aantal pageviews

maandag 24 oktober 2011

We gaan vooruit

maart 29, 2011
Door Jobthecop op 21:33

Het is eigenlijk de slogan van Eneco, maar ik vond het een té mooie gelegenheid. Vroeger, toen mobiele telefonie langzaam vorderde in Nederland, kreeg de politie al redelijk snel mobiele telefoons. Via een commerciële aanbieder. En omdat al redelijk snel daarna niet handsfree bellen verboden werd, kwamen er ook meteen carkits bij. Zodat de dienders goed bereikbaar waren. Want het verbindingennetwerk in die tijd was nou niet bepaald goed te noemen. Voordat je 25 kilometer gereden had moest je twee keer van frequentie wisselen wilde je de meldkamer nog kunnen ontvangen en de kreet van diezelfde Meldkamer "even bellen!" stond garant voor een spannende melding, waar het legioen van scannerluisteraars niks vanaf mocht weten. Toen kwam C2000 en Amsterdam-Amstelland, dat nooit te beroerd is en was om dingen geheel anders aan te pakken dan de rest van Politie Nederland, besloot dat haar dienders met dezelfde portofoon mobiel moesten kunnen bellen. Wij kunnen dat niet, want als je met een portofoon aan het bellen bent dan ben je onbereikbaar voor de meldkamer.

Maar tijd verstrijkt en er komen nieuwe types mobiele telefoons op de markt. Kleiner. Meer geheugen. Meer mogelijkheden. En dat ging zo snel, dat een gemiddelde agent sneller van telefoon wisselde dan dat er auto's, en dus nieuwe carkits nodig waren. Want politiemensen verloren nogal eens een telefoon. Meestal per ongeluk. Soms expres. Ik ben er zelf eentje verloren die uit mijn borstzakje van mijn overhemd viel en 70 meter diep in de plassen zonk. Kukeleblub!

Dus nu heb ik een telefoon die in geen enkele carkit past. En ben ik gedwongen in mijn diverse rollen, waarin ik toch bereikbaar moet blijven, soms achter het stuur de telefoon op te nemen. Maar zoals ik zei, we gaan vooruit! We kijgen blue-tooth technologie in de auto's zodat de carkits niet meer iedere vier maanden gewisseld hoeven te worden. Zodat we ons weer aan de wet kunnen houden maar beter nog: veiliger kunnen werken.

Er wordt ook al gesproken om agenten met smartphones uit te rusten. Waarschijnlijk blackberries. Zodat daarop extra functies geïnstalleerd kunnen worden. Ik vraag me af hoe snel de oude telefoons ( die soms nog geen half jaar oud zijn) verloren worden, op de grond vallen of zoek raken. Want agenten zijn net mensen: als er nieuwe bling-bling is moeten we natuurlijk wel mee kunnen doen.

Ander nieuwtje waarmee we vooruit gaan: we krijgen sterkere motoren in onze auto's. De nieuwe versie van de touran krijgt 140 pk in plaats van 105 pk die we nu hebben en het kort geding, dat wapenfabrikanten tegen het nieuwe politiepistool hadden aangespannen, hebben ze verloren. Ik las dat vanmorgen op de site van de telegraaf en was geschokt door de reactie van een lezer die stelde: ze kunnen er toch niks mee, behalve onschuldige festivalgangers mee doodschieten. Wel heb je ooit! Hij refereerde natuurlijk aan Hoek van Holland, maar ik walgde zó van die reactie dat ik de telegraaf heb verzocht deze reactie te verwijderen. Die schrijver ging duidelijk niet vooruit……


Geen opmerkingen:

Een reactie posten