Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2011

Doen, laten, of laten doen

Februari 4, 2011
Door Jobthecop op 10:06

Politiewerk draait om verantwoordelijkheden. Een goed agent wijst de burger op zijn verantwoordelijkheden. Corrigeert waar nodig. En moet ook straffen als mensen te ver gaan. Dat besef wordt er op de politieacademie ingestampt. Of tenminste, dat zou moeten gebeuren. Daar hoort dan ook bij dat de politieman- of vrouw ook zélf zijn of haar verantwoordelijkheid moet nemen. Bijvoorbeeld geen gebruik maken van de vrijstellingen van het RVV ( reglement verkeersregels en verkeerstekens) als dat niet nodig is. Zorgen dat je er netjes en representatief uitziet. Zorgen dat je je werk netjes en goed doet.

Ik had gisteren een conflict met een collega over verantwoordelijkheden. Bij het overnemen van de dienst bleek dat één van de dienstauto's van binnen ernstig vervuild was. Snoeppapiertjes, gebruikte mondstukjes van de alcosensor. Moddervegen op de deur en vloer. Dus ik sprak die collega hierop aan in de hoop dat ook hij de verantwoordelijkheid naar zijn collega's toe nam.

Echter, ik kreeg het volgende verhaal: Dit was al zo toen ik de auto vanmorgen overnam. Ik heb me er niet aan gestoord. Als je er iemand op aan wilt spreken, zoek dan degene die de rommel heeft gemaakt. Ik ben er niet verantwoordelijk voor.

Dat excuus lijkt verdomd veel op een groepje hangjongeren dat altijd claimt, dat de bende om hen heen niet van hen is. Nee, die jongens zijn net weg meneer!

Ik heb de collega getracht uit te leggen dat als je 's morgens de auto overneemt, je ook de verantwoordelijkheid over die auto overneemt. Dat de uitrusting compleet is. Dat alles goed werkt. Dat schades zijn gemeld. En dat de auto schoon is. En als je het zelf niet erg vindt om in een zwijnenstal te werken, moet je dat zelf maar weten, maar ik accepteer niet dat een auto zo aan collega's wordt overgedragen. Het zegt meer over jezelf dan over anderen. Ik kon het echter niet tussen zijn oren krijgen en de collega weigerde de troep op te ruimen en ging weg. Later hebben we nog getracht het meningsverschil telefonisch uit te praten, maar we kwamen niet nader tot elkaar. Ik bleef bij mijn standpunt dat, als dit nog een keer zou gebeuren, ik weer zou verlangen dat de auto eerst schoongemaakt zou worden. De collega werd hier boos om, deed een paar denigrerende uitspraken over mij en de mijnen en verbrak de verbinding.

Ik kan er niet genoeg op hameren: materieel is belangrijk. Zonder goed materieel kan een politieman zijn werk niet doen. En als je dan twee nieuwe auto's krijgt, dien je er met zijn allen voor te zorgen dat de auto compleet en schoon blijft. Je moeder werkt hier niet! En je mag elkaar erop aanspreken als de auto niet schoon is. En als dat nou komt omdat je je de hele dienst de blubber hebt gereden en je veel hebt meegemaakt: dan ben ik echt niet te beroerd de auto voor je op te ruimen, af te tanken, schoon te spuiten. Maar niet zo van: dat was al zo. Want dat klinkt te veel als: dat doe ik anders nooit! Of: Ik heb mijn rijbewijs anders altijd bij me. Of: Weet je wat jullie eens zouden moeten doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten