Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2011

Quota's

Februari 11, 2011
Door Jobthecop op 22:10

De bonnenquota's zijn verleden tijd. Tenminste, dat zegt minister Opstelten. Nee, zeggen de agenten van sommige korpsen, de bonnenquota's bestaan nog steeds. De SP eist een spoeddebat.

Even wat zaken uit elkaar halen. Begin deze eeuw spraken de korpsen prestatiecontracten af met de regering. Er werden doelstellingen gezet. Werden deze gehaald, dan kon een korps op extra geld rekenen. En een korps is een bodemloze put: er is nooit geld genoeg. Dat het altijd aan de verkeerde dingen besteed wordt, daar kan niemand iets aan doen. Naast de prestatiecontracten, die overigens niet alleen bestonden uit bonnenquota's, maar ook uit aantal aangeleverde verdachten aan het OM, opgemaakte dossiers en andere ijkpunten, bestonden er al jaren bonnenquota's. Een agent in de doodnormale straatdienst moest 160 bonnen op jaarbasis schrijven, anders werden er vragen gesteld tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Want 160 bonnen op jaarbasis schrijven: dat kan mijn demente oma van 92 met twee vingers in haar neus. Kijk maar om je heen als je op de snelweg rijdt: je ziet ze bij bosjes te hard rijden, bellen, geen richting aangeven, kleven, links blijven hangen, afval uit het raam mieteren en ga zo maar door. Moet je voor de gein eens een dagje lang alle verkeersovertredingen die je ziet, noteren. Sorry, inspreken op je digitale voice-recorder, zoals ik gebruik. Want schrijven leidt de aandacht af en dan ga je slingeren, waardoor je zelf de overtreder wordt. En je telefoon gebruiken als memorecorder: sorry, alleen het vasthouden op zich is al verboden. Want wij simpele agentjes kunnen van buitenaf niet zien of u nou belde, of gebeld werd! En dat maakt natuurlijk alle verschil van de wereld. Nee meneer, ik zat niet te bellen, ik werd gebeld…

Een beoordelingsinstrument dus, één van vele. Ik heb het daar al eens eerder over gehad. Ik haal het in ieder geval makkelijk en ik ben geeneens een strenge schrijver. En dat beoordelingsinstrument wordt nog steeds gebruikt. Want het is één van de dingen waaraan je contact met het publiek kunt afmeten. Is de politieman/vrouw geschikt om mensen ter verantwoording te roepen en desnoods te straffen?

De politiebond ANPV ( waar ik toevallig lid van ben) kwam deze week met het bericht dat veel politiemensen geen boetes meer schrijven omdat ze het niet eens zijn met de bedragen. De bedragen zijn onlangs verhoogd en een keertje door rood rijden kost nu zomaar 180 euro! Ik weet niets van uw financiële situatie, maar ik zou er goed ziek van zijn en het zou mijn maand een stuk moeilijker maken, als ik zo'n boete kreeg. Het is dan ook een lap geld die je iemand afneemt, wat soms een vorstelijk gat kan slaan in het huishoudgeld. En ik geloof best dat er agenten zijn die daardoor aarzelen een bon uit te schrijven. En daardoor ook menselijk overkomen bij de overtreder. Of dat garandeert dat deze in het vervolg geen fouten meer zal begaan, laten we dan maar in het midden, maar het is beter voor het imago.

Er ontspon zich een fanatieke discussie op diverse forums op het internet. Meestal zijn de reacties die daarop staan niet al te best voor mijn bloeddruk. En ben ik gauw weer weg. Maar nu…behalve de mensen die overal op kankeren ( sorry, maar ik kan er geen ander woord voor bedenken) en liefst zo snel mogelijk zouden willen verhuizen uit Nederland( en dat zijn altijd dezelfden! Waarom hebben ze inmiddels niet de daad bij het woord gevoegd?) zijn er ook serieuze reacties. Het veelgehoorde feit dat het goedkoper is om een winkeldiefstal te plegen dan door rood te rijden wordt vaak gebruikt. Ja, zei iemand, maar bij een winkeldiefstal gaat er niemand dood. Terwijl bij door rood rijden die kans absoluut veel groter is. Daarom is het boetebedrag veel hoger. Daar zit toch wel een kern van waarheid in. Terwijl iemand anders beweerde dat niemand opzettelijk door rood rijdt maar dat het meer iets is wat je af en toe overkomt. Tsja….dan is het toch een kwestie van niet goed opletten. Maar het risico blijft.

Hoe dan ook, ik blijf nog wel even schrijven. Wie schrijft, die blijft. Dat wordt ieder jaar op mijn beoorderlingsgesprek weer bevestigd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten