Totaal aantal pageviews

maandag 24 oktober 2011

Koninginnedag

April 30, 2011
Door Jobthecop op 12:51

Als er één feestdag is dat heel Nederland dronken en gelukkig wordt en alles om ons heen vergeten, dan is dat Koninginnedag. Al in de avond van tevoren trekt iedereen naar de stad om te hossen, te kijken maar niet te kopen, te drinken en mekaar op te zoeken – zowel in negatieve als positieve zin. De Engelsen hadden gisteren hun eigen "Koninginnedag" met het huwelijk van prins William en Kate Middleton. Ik heb tussen de bedrijven even meegekeken en ik vermoed dat ik niet de enige was. Wat een feest en wat een gedisciplineerd volk. Zo'n evenement valt nauwelijks te beveiligen, al was er voor het geoefende oog wel wat waar te nemen. Zo reed er achter iedere auto met 'royals' een range-rover met daarin ongetwijfeld zwaar bewapende leden van de SAS of hun versie van de DKDB. En er zullen ongetwijfeld waarnemers en scherpschutters op het dak hebben gelegen. De vraag is altijd: als het echt fout gaat, doet het er dan nog iets toe? Natuurlijk, als je niks doet is het zeker niet goed, maar als er een goed gecoördineerde terreuraanslag plaats vindt, of een éénmansactie van een gek met een geweer, kun je daar voldoende op anticiperen om slachtoffers te voorkomen? Als er paniek ontstaat in de massa, dan krijg je dat heel moeilijk weer onder controle.

Maar dat was eigenlijk niet waar ik het over hebben wou. Ik ben zomaar eens vrij met Koninginnedag. Ik! Dat overkomt me nooit en ik heb er gewoon een vakantiedag voor aangevraagd. Ik wilde nu wel eens vrij zijn en met mijn vrouw de stad in gaan. We zouden eigenlijk naar Utrecht gaan, gisterenavond, maar we waren allebei zó vol van de plaatselijke chinees, zó moe van het werken en zo zat dat we besloten hebben niet te gaan. Dus zijn we vandaag in onze eigen woonplaats de stad in gegaan. Daar was het erg karig met evenementen, kraampjes en podia. Een gemiste kans voor de gemeente. Met twee uurtjes waren we weer terug. Om dan thuis maar een stuk appeltaart en koffie te eten en te drinken.

Natuurlijk hebben de media het altijd over 'een rustige Koninginnedag' maar ik weet uit ervaring dat ze dat altijd zeggen en dat die mediatypes nooit zelf in de bagger hebben gestaan. Dus dat geloof ik niet zo. Ik heb dus even op youtube en op de nieuwssites zitten speuren. En ik kwam een filmpje tegen van MIJN BOOT! Hij is uitgeleend aan de stad. Ze hebben zelf een schipper opgescharreld die is wezen proefvaren bij mij. Ook het KLPD levert een boot, want traditiegetrouw worden er op de grachten van Utrecht altijd heel veel bootjes verwacht. En nu ook weer. En je kunt je afvragen of de kwaliteiten van die schippers zo goed zijn. Ze vervoeren vak veel mensen maar hebben geen beroepspapieren die eigenlijk nodig zijn. Dat zien we dan maar door de vingers, maar op alcohol wordt wel streng gecontroleerd. En niet zonder reden. De alcohollimiet is onlangs gelijk getrokken met die van het wegverkeer. Vroeger mocht een schipper nog altijd een biertje meer drinken dan een chauffeur, maar nu dus niet meer. Ik denk dat er heel wat zullen sneuvelen.

Ik hoop dat iedereen een feestje heeft, dan heeft de politie dat ook. Ervaring leert dat het waarschijnlijk nog wel ergens fout zal gaan. Ik denk dat ik er volgend jaar gewoon weer bij zal zijn.

Morgen is er ook al zo'n zware politie-inzet. Er is een krakersoptocht morgen, in Utrecht. Dat is net een carnavalsoptocht. Iedereen is verkleed, spandoeken worden meegedragen, alleen is de sfeer vaak wat grimmiger. En de politie-inzet is anders. We gaan het meemaken, maar aangezien ik geen ME-er ben, heb ik gewoon een vroege dienst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten