Totaal aantal pageviews

zondag 9 oktober 2011

De nacht is ons...

November 30, 2009
Door Jobthecop op 14:24

Het afgelopen weekend heb ik nachtdiensten gehad. Ik draai al sinds 1990 nachtdiensten bij verschillende werkgevers, maar ik heb altijd een instortmoment zo tussen 04.00 uur en 05.00 uur. Tenzij het druk is en ik lekker bezig ben, komt er altijd een moment dat ik zit te ‘gumminekken ‘ zoals een collega van mij het eens omschreef. Het afgelopen weekend wás ouderwets druk. Er waren veel feestjes, de horeca deed goede zaken en zelfs de discotheek, die al een paar maanden op sterven na dood was, deed goede zaken. En als de alcohol rijkelijk vloeit, dan gaan mensen rare dingen doen. Oude vetes uitvechten bijvoorbeeld. U heeft vast ook wel dat bericht gezien dat de Nederlandse Jeugd in Europa als de zwaarste drinkers worden beschouwd. Nou, er is geen woord van gelogen. Iedere week weer zie ik jongens en meiden van 16 jaar of jonger zwaar aangeschoten over straat waggelen, lallen en ruzie zoeken en dingen vernielen. Als ik daar wat over zeg, zegt mijn vrouw altijd dat ik een ouwe lul ben en dat zij op die leeftijd minstens zo dronken was, alleen niet ieder weekend. Ik denk dat wij in heel Nederland het probleem willen ontkennen. Dat komt denk ik weer door de gedoogcultuur. Jongens krijgen van hun vader vaak het eerste biertje. En dan nog één. Dochters drinken thuis bij moeders misschien hun eerste wijntje. Ik heb geen dochters en twee broers, dus ik zou het niet weten.

Het was in ieder geval onrustig op straat, dit weekend. Zet een voorraad drank, een landelijk bekende zanger en een deel van een bedrijf en ‘gewone ‘ bezoekers in een razend populaire kroeg en voor dat je het weet heeft er één volgens de ander verkeerd naar iemand anders meisje gekeken en is het Pats!Boem! Vechtpartij. En als wij ter plaatse komen, wil niemand er iets over zeggen. Soms omdat ze zelf net zo hard hebben meegedaan. Soms omdat ze ‘het zelf wel regelen’. En soms omdat het gewoon onderdeel is van hun avond. Het hoort erbij. Nou, ik vind van niet. Als ik een biertje wil drinken ben ik niet op ruzie uit en velen met mij. Maar niet iedereen dus. Daarom is het zo leuk dat er dan vrouwen in de buurt zijn. De ruzie begint vaak om ze, maar zij zijn vaak degene die de ruzie ook snel weten te beslechten. Met een scherp weerwoord en een verleidelijke glimlach. Tenzij vrouwen onder elkaar gaan vechten! Je hebt nog nooit zoiets vals gezien….

Vannacht had ik vrije rol en werd ik gevraagd een aangehouden verdachte naar Roermond te brengen. Hij was door ons aangehouden langs de snelweg omdat hij gezocht werd voor wat feiten. En de aanhouder heeft een brengplicht, zo geldt de ongeschreven wet in Politieland. Dus samen met een collega heb ik deze, overigens zeer relaxte en amicale jongeman, naar Eindhoven gereden over de A 2 die overal onder constructie is. Dus opschieten was er niet bij. In Eindhoven is de man aan de collega’s van Limburg-Noord overgedragen. Zo help je mekaar dan weer. Het was dik half drie voordat ik terug was in mijn eigen werkgebied, waar alles uitgestorven was. Dan maar even een spontane picknick georganiseerd op een station. Die eenheid zet koffie en neemt dat mee, die eenheid koopt koeken langs de weg en zo stonden we, in het midden van ons operatiegebied, te vernikkelen van de kou – want vannacht was de eerste nachtvorst een feit – onder het genot van een kop hersendiesel en een stroopwafel. Te grappen en te grollen. Dan is de sfeer zeer ontspannen en vrolijk. Dan ben ik blij met zulke goede collega’s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten