Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 oktober 2011

Oktober 28, 2009
Door Jobthecop op 11:01

Vorige week stond er een berichtje in de krant, dat agenten binnenkort cursussen krijgen om te leren om te gaan met andere culturen. De commentaren op het bericht waren niet van de lucht. Waarom moeten agenten les krijgen in dit soort zaken terwijl het eigenlijk de andere culturen zijn die zich zouden moeten aanpassen in Nederland? En agenten zijn al zo weinig op straat!

Als eerste wil ik hierop zeggen dat Nederland door de eeuwen heen een toevluchtsoord of veilige haven is geweest voor andere culturen uit de hele wereld. Voor de 2e wereldoorlog kwamen heel veel joden naar Nederland, die hoopten hier veiligheid te vinden. In 1958 of daaromtrent, toen Tsjecho-Slowakije werd bezet door de Sovjet-Unie, werden velen Tsjechen opgenomen in Nederlandse gezinnen. We haalden zelf heel veel gastarbeiders naar Nederland, die we dom hielden en lieten werken. Keuzes waarvan je achteraf kunt debatteren of dat goed of fout was. Ik waag me er niet aan, maar ben wel trots op het feit dat vreemdelingen in de geschiedenis altijd welkom zijn geweest in Nederland.

Het feit dat depolitie moet leren omgaan met diverse culturen is wat mij betreft een noodzaak. Ja, ik vind ook dat iedereen die in Nederland verblijft de Nederlandse taal moet leren, want ik sta altijd te mopperen als ik mensen aanspreek en ze de taal niet spreken- of doen alsof. Omdat ik ook nog een aardig woordje over de grens spreek probeer ik dat nog wel eens, maar ook daar wordt niet op gereageerd.

Maar als de politie het vertrouwen wil winnen van mensen met een andere etnische achtergrond, is het noodzakelijk dat wij ons verdiepen in andere gebruiken. Want vaak komen mensen uit een cultuur, waar politie een absolute machtsfactor is die vaak afgedwongen wordt door geweld en wapens. En waar ze zeker niet bereid zijn iets voor je te doen of brutaliteiten van je te pikken. Dus als de politie het vertrouwen weet te winnen van – bijvoorbeeld – de Turkse, Marokkaanse of Poolse gemeenschap, dan kan dat in ons voordeel werken. We zouden er meer misdrijven mee op kunnen lossen, bijvoorbeeld. We krijgen meer informatie over hoe het werkt in hun cultuur. Maar ook bij kleine irritaties of problemen ( burengerucht, afval) kunnen we makkelijker ingrijpen en partijen bij elkaar brengen.

En ja, ik zie er ook tegenop om weer voor een aantal dagdelen naar de schoolbanken terug te keren, want mijn tijd is ook beperkt. Ik kom al veel te weinig op straat en ik heb nog de meeste vrijheid van alle functies bij de politie. Een wijkagent wordt tegenwoordig gezien als de spilfunctie in de Politie. Eindelijk erkenning! Ik probeer zo veel mogelijk buiten te zijn en aanspreekbaar te zijn, maar soms ontkom ook ik niet aan alle bureaucratie waarmee dit beroep gepaard gaat.

Dus als u me ziet fietsen en u hebt een vraag, schiet me gerust aan. Samen komen we er wel uit.

Dzièn Dobry!          

be-s-slama!

Görüsmek üzere!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten