Totaal aantal pageviews

maandag 24 oktober 2011

Tijdwinst

Februari 26, 2011
Door Jobthecop op 12:20

Minister Opstelten is druk bezig met het omvormen van 26 koninkrijkjes naar één Nationale Politie. En dat kost hem en zijn ambtenarenstaf veel tijd en hoofdbrekens. Toch moet het voor het eind van dit jaar realiteit worden. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. Hoewel ik zeker geen voorstander ben van een dictatuur, blijf ik wel vinden dat hoe meer mensen er iets over te zeggen hebben, des te meer afwijking en bijstelling er plaats vindt ten opzichte van het originele, goede, plan. Her enige bittere aan dit plan is dat net de brandweer en het GHOR( regionale ambulancevoorzieningen) net zo waren gevormd dat ze dezelfde werkgebieden en organisatiestructuur als ons hadden, en dan gaan wij alles weer op de schop gooien.

Daarnaast is Opstelten bezig met een professionaliseringsslag ( past dat wel op een scrabblebord?) bij de politie. Was er vorig jaar al een congres voor wijkagenten waar ik naartoe ging, nu wordt er hard gewerkt om de administratieve druk bij de politie drastisch te verminderen. En ook daar komt binnenkort een congres over. Om ervaringen vanuit het hele land te delen en te zien wat werkt en wat niet. Want de administratieve druk is normaal gesproken al fors, en door het alom gehate BVH-systeem wordt het er niet beter op. Er is al een beter systeem, dat bekend staat onder de afkorting AVI – aangifte via Intranet. Voor eenvoudige zaken kun je heel snel een aangifte maken, gemiddeld binnen 10 minuten. Daarna wordt het automatisch naar BVH gekopieerd. Het systeem heeft alleen nog last van storingen, zo nu en dan. Maar de werkwijze is heel prettig.

In Hollands-Midden ( Leiden-Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt geëxperimenteerd met wat genoemd wordt Frontoffice-Backoffice. Een managmentterm uit een korps dat toch al graag met dat soort termen rondstrooit, want bij hun heet een chef van dienst een floormanager. Klinkt toch een beetje als een schoonmaker, vind ik. Maar dat terzijde. FO/BO wil zeggen dat de mensen op straat hun bevindingen doorbellen aan ( administratief ) personeel dat binnen achter de computer zit. En als de mensen naar binnen komen hoeven ze het alleen even door te lezen en desnoods een handtekening zetten ( met blauwe pen, ja! Het OM vindt dat zwarte pennen teveel op kopieën lijken. Ja…en dus?) Daar zit tijdwinst in en meer blauw op straat, als het personeel van het BackOffice tenminste administratieve krachten zijn en geen 'echte 'agenten, want dan halveer je je capaciteit weer.

Wij gaan binnenkort starten met ZSM. De afkorting staat voor Zo Snel/Simpel/Slagvaardig Mogelijk ( geloof ik, want ik las het gisteren pas voor het eerst). Het plan is erop gebaseerd bij een aanhouding op heterdaad direct contact te leggen met het Openbaar Ministerie. Op straat wordt de aangifte en getuigenverklaringen direct opgenomen met pen op standaardformulieren. De verdachte wordt afgehoord en al het beschikbare bewijs wordt direct voorgelegd aan het OM, die vervolgens ook direct een straf oplegt. Zo zou het dus kunnen gebeuren dat een verdachte van winkeldiefstal of mishandeling, aangehouden wordt en zes uur later direct aan het bureau een geldboete mag aftikken of een gesprek heeft met een reclasseringsambtenaar over de taakstraf die hem zojuist is opgelegd. De voordelen van dit plan zijn dat de op straat opgenomen verklaringen door een administratieve kracht in BVH geklopt worden en – en dit is helemaal baanbrekend – dat het OM tot 21.00 uur bereikbaar is en direct laat weten wat er met de verdachte gebeurt. Als je het mij heel eerlijk vraagt levert het meer winst op voor het OM dan voor de politie, maar toch….Dan kan het OM weer de stapels werk verkleinen en misschien weer eens slagvaardiger worden.

Er zullen nog wel andere goede ideeën komen, maar daar gaan we op dat congres ( als ik er tenminste heen mag van mijn chef) alles over horen. Ik kan er nog wel een paar bedenken. U ook? Laat maar horen…..

0 reacties op Tijdwinst


1.     

Hans zegt: ·februari
Aangifte via internet? Ik was er altijd een fel tegenstander van omdat deze meestal te summier was om er iets anders mee te kunnen dan opleggen. Ze riepen meestal meer vragen op dan dat ze antwoorden gaven. Werden ook meestal pas later ( een week of zo) opgemaakt, zodat je er niet meer adequaat op kon reageren/sturen. Het verhoogt misschien wel de aangiftebereidheid, maar meer heb je er niet aan. Of het moet zo zijn dat elke aangifte goed bekeken wordt en bij vragen contact wordt opgenomen met de aangever. Maar ja, dan was het efficiënter geweest dat de aangever gelijk naar het bureau was gekomen voor de aangifte. Maar dat is weer niet mogelijk want het bureau is niet open.
Zo heb je nog veel meer van dit soort discussies. Die zullen er helaas ook altijd blijven, tenzij er in Den Haag iets grondig verandert en er meer, veel meer geld beschikbaar wordt gesteld voor justitie/politie. Dat zal helaas wel altijd een utopie blijven, maar af en toe droom ik er wel van.

2.     

Daan zegt: ·februari
@Hans: intranet, geen internet…

3.     

Hans zegt: ·maart
Zag ik, stom van mij. Zal beter lezen de volgende keer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten