Totaal aantal pageviews

maandag 24 oktober 2011

Geen halve maatregelen

Maart 10, 2011
Door Jobthecop op 19:46

Ik schreef gisteren dat Minister Opstelten een hoop nieuwe maatregelen gaat nemen om het werk van de politie makkelijker te maken. Tenminste, makkelijker…om ervoor te zorgen dat het werk dat we nu doen, efficiënter gebeurt, zodat we meer tijd over houden voor andere zaken. Hij zoekt het daarbij vooral in regelgeving en uitrusting. Ik kreeg vandaag een stuk onder ogen waarin stond wèlke maatregelen hij precies gaat nemen. Leest u even mee:

1) Vereenvoudigen administratieve processen. Door mensen uit de praktijk worden werkprocessen tegen het licht gehouden om ergernissen eruit te halen en formulieren korter en bondiger gemaakt. Tegelijkertijd worden procedures, die derden gebruiken om bij de politie informatie op te vragen ( gemeenten, jeugdzorg e.d.) eenvoudiger gemaakt.

2) Aanwijzingen, zoals deze bepaald zijn door het Openbaar Ministerie, vereenvoudigen. Hij noemt als voorbeeld het opstellen van vorderingen voor het opvragen van camerabeelden. Iedere keer als de politie beelden van een camerasysteem opvraagt, bijvoorbeeld bij een winkelier, dan moet er een vordering aangevraagd worden bij de Officier van Justitie. Dit heeft te maken met privacyregels.

3) Bekijken of het gehate BVH nog moet blijven of niet. Dit is een wat uitgebreidere studie. In de tussentijd zullen vooral gebruiksvriendelijkheid en invoergemak worden verbeterd. Alleen moeten we dan uitkijken dat het zodanig werkbaar wordt, dat alle partijen als een compromis ermee akkoord gaan dat het systeem langer blijft of helemaal niet vervangen wordt, maar de wens is er.

4)Digitalisering van procesdossiers. Als de politie nu een dossier opmaakt bij een misdrijf of overtreding, moet dat in drievoud of soms in viervoud ingediend worden bij het OM. De minister gaat nu regelen – zegt hij- dat er nog maar één exemplaar aangeleverd wordt bij het OM, die het vervolgens inscant en waar nodig verspreidt. Dat scheelt tijd met kopiëren, is natuurvriendelijker ( want minder papier) en levert dus tijdwinst op. Alles helemaal digitaal inzenden wordt ook bekeken, maar zover durft men kennelijk nog niet te gaan.

5) Aanvulling van de Wet Openbaarheid van Bestuur. In de nabije toekomst moet het mogelijk worden voor burgers om online hun foto's van roodlicht- en snelheidsovertredingen in te kijken, zonder dat daar verzoekschriften en verweerschriften aan te pas komen.

6) Verbetering van het Proces-verbaal bij minderjarigen. In de toekomst wordt het jeugddossier korter en bondiger, waardoor een volledig strafdossier overbodig wordt. Ook dit scheelt tijd in samenstellen. Het moet van de huidige zeven pagina's naar drie pagina's. Ook andere procedures, zoals proces-verbaal bij rijden onder invloed, zullen verkort en vereenvoudigd worden.

7) Landelijk Functiehuis Nederlandse Politie. Er zijn nu 7200 verschillende functies bij de politie, elk met zijn eigen beschrijving en salarisschaal. Dit moeten er binnenkort nog maar 100 worden. Zodat ook duidelijker is aan welke kwalificaties je moet voldoen. En wordt alles landelijk gelijkgetrokken.

Frontoffice/backoffice. Ik schreef hier al eerder over. Een proef in Hollands-Midden si dermate succesvol verlopen dat het landelijk ingevoerd wordt, na een tweede proefperiode bij meerdere korpsen. Dit heeft de tijd die agenten achter het bureau doorbrengen verminderd van 40 % naar iets boven de 20%! ( Voor degenen die niet alles gelezen hebben: Collega's op straat bellen of mailen hun bevindingen door naar collega's of administratieve krachten op het bureau, die alles in de computer kloppen. Bij terugkomst op het bureau is een handtekening voldoende.

9) Opvoeren heterdaadkracht. Meer betrekken van burgers bij de opsporing. Landelijk invoeren van Burgernet, bij ons al heel succesvol. Agenten uitrusten met smartphones, zodat de meldkamer de agenten beter kan positioneren bij meldingen. Nu zijn alleen de auto's en motoren zichtbaar op de kaart. Ook kunnen camerabeelden doorgezet worden naar deze smartphones, zodat effectief uitgekeken kan worden naar gezochte mensen. Sociale media, zoals twitter en facebook zal meer benut worden.

10)Directe afhandelingen van strafzaken zonder tussenkomst van een rechter. De Officier van Justitie mag al enige tijd eenvoudige delicten, zonder tussenkomst van een rechter afhandelen met een boete, een taakstraf of een hechtenis. Dit wordt uitgebreid. Er komt een night court, zodat er zeven dagen per week, 16 uur per dag rechtszaken kunnen plaatsvinden. Over een omwenteling gesproken bij het 'van 9 tot 5 bedrijf' dat Justitie heet, zeg!

11) Meer tijd voor vakmanschap en trainingen. Uiteindelijk heeft iemand ingezien dat vier keer trainen per jaar gewoon niet genoeg is. En dat vaardigheden en competenties beter bijgehouden moeten kunnen worden.

12) invoeren digitaal bonnenboekje en digitale vingerafdrukscanner, waarmee de opgegeven identiteit direct gecontroleerd kan worden. Want identiteitsfraude neemt hand over hand toe. Hoewel de overheid niet meer mee wil werken aan centrale opslag van een vingerafdrukkenbestand, die verkregen wordt via aanvragen van het nieuwe paspoort, wil de minister dit bestand toch gaan gebruiken.

Het zijn een hoop maatregelen die het politiewerk vereenvoudigen. Sommige zijn zeer ingrijpend. Sommige zijn zelfs controversieel. Ik hoor graag wat u er van vindt. Want uiteindelijk krijgen we meer tijd om het èchte werk te doen. En niet te verzuipen in administratieve lasten. Meningen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten