Totaal aantal pageviews

donderdag 27 oktober 2011

Sleurhutten

Juli 27, 2011
Door Jobthecop op 09:47

Nederlanders zijn dol op hun caravans. We zijn een volkje
van kranige kampeerders, die weer en wind trotseren om een stukje van de wereld
te zien. Lekker in Zuid Frankrijk in de zon zitten, of in Duitsland van het
bier genieten. Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil gaan lopen.
Zoiets. Legendarisch zijn de verhalen van Nederlanders die in één ruk door naar
de Spaanse kust reden met moeders en kinderen en de caravan. En van diezelfde
moeders die in de caravan een mud aardappelen en enkele potten pindakaas
meenamen, want wat de boer niet kent, hoef je hem ook niet voor te zetten. Bij
controles aan de grens moesten regelmatig auto’s en caravans worden uitgeladen
en bekeken worden, wat meeging en wat achter moest blijven. Ik hoorde laatst
van en collega dat de Franse politie, bij constatering van overgewicht, de
extra spullen op jouw kosten opslaat en dat het later opgehaald kan worden. Die
kosten, onnodig te vertellen, zijn niet mals.

Ik ben zelf ook een hardcore kampeerder. Met een tentje er
op uit. Nou ja, tentje: We hebben een tent waar ik met gemak mijn auto in kan
parkeren en dan is er nog genoeg ruimte over om in te slapen. Het duurt twee
uur voordat hij staat, maar dan heb je ook wat. Dat ging ons wat vervelen en
dus zijn we afgelopen week met de caravan van mijn vader op vakantie geweest.
En dat is ons zo goed bevallen dat we direct zelf een caravan hebben gekocht.

En daardoor heb ik me in mijn vakantie toch beziggehouden
met werk. Wet- en regelgeving rondom caravans. Zou ik mijn vakantie daardoor
terug kunnen vragen? Wat is het gewicht van de caravan, en mag ik dat trekken
met mijn auto? Is de caravan verzekerd of moet ik hem bijverzekeren? Moet ik
een E-rijbewijs halen?

Het kostte wat moeite ( gelukkig had ik mijn laptop bij me
en zijn steeds meer campings uitgerust met wifi) maar ik ben erachter gekomen
dat het leeg gewicht van een caravan bepaald wordt op het moment dat hij de
fabriek uitrolt,
vermeerderd met een
reservewiel, een gevulde gasfles en een redelijke dagvoorraad water. Dat is
belangrijk om te weten want dat extra gewicht- toch gauw zo’n 70 kilo – mag je
als het ware aftrekken van het leeg gewicht dat op je kentekenbewijs staat vermeld
en dat mag je dus extra meenemen als bagage, voordat je de laadlimiet
overschrijdt.

En dat is weer belangrijk, omdat je caravan beladen nooit
méér mag wegen dan het leeg gewicht van je trekkend voertuig. Heb je dat voor
elkaar, heb je ook geen E-rijbewijs nodig. Weegt de caravan wel meer, dan moet
je een E-rijbewijs gaan halen. De combinatie mag samen nooit meer wegen dan
3500 kg. En er zit een maximum aan wat je auto mag trekken. Mijn auto weegt
1138 kilo en mag een geremde aanhanger/caravan trekken van 1200 kg. De caravan die
ik gekocht heb mag ook maximaal 1200 kilo wegen. Als ik een E-rijbewijs haal,
door zo’n 700 euro, dan mag ik welgeteld 60 kilo méér trekken als zonder. Dat
is me de investering niet waard en dus hou ik het gewicht van de caravan goed
in de gaten. Misschien met een volgende auto is het interessanter. En dan is er
nog het gewicht dat op de trekhaak rust. Je hebt er allerlei mooie apparaatjes
voor, maar een stukje hout van 2 bij 3 en een personenweegschaal kunnen het ook
voor je berekenen: de kogeldruk mag niet meer zijn dan 75 kilo. Dus hoeveel je
meeneemt is belangrijk, maar hoe je het meeneemt is minstens net zo belangrijk.
Want is je caravan op de kogel te zwaar, dan komen je voorwielen los en heb je
geen aandrijving en sturing. En is de caravan achterop te zwaar dan trekt hij
je achteras van je auto omhoog, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Hoe dan ook, wij kijken uit naar een seizoensplaats op een
camping ergens op de Utrechtse Heuvelrug. Want in een weekje kamperen in de
achterhoek zijn we erachter gekomen dat Nederland nog zoveel moois te bieden
heeft, dat Duitsland en Frankrijk wel kunnen wachten.

Iemand nog interesse in een grote tunneltent met vier royale
slaapplaatsen en een bagagewagentje? U weet me te bereiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten