Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2011

Een mannending

Februari 19, 2011
Door Jobthecop op 10:17

't Zal wel een mannending zijn: het vooroordeel dat vrouwen geen verstand hebben van technische zaken. Mannen scheppen daar al sinds de oudheid over op tegen elkaar: Zij kunnen iets waar vrouwen geen verstand van hebben. Klussen, bijvoorbeeld, of de auto repareren of beter nog: besturen. Nog altijd mompelen mannen achter het stuur ( en ik soms ook) "hmm, zeker weer een vrouw achter het stuur" als het verkeer voor hen niet wil doorrijden. Sterker nog, ik ken zelfs vrouwen die dat mompelen over hun eigen sekse.

En soms lopen we met onze vooroordelen keihard tegen een muur. Want ik durf hier ( anoniem) best toe te geven dat ik voor geen meter kan klussen en dat mijn vrouw vorig jaar de hele woonkamer heeft geverfd, want als ik het had gedaan had het er niet uitgezien. En de auto repareren? Kleine dingen lukt me misschien nog wel, maar voor iets groters moet ik toch echt naar de garage. Om daar een paar uur later en enkele honderden euro's later weer weg te rijden met het onontkoombare gevoel dat ik genaaid ben. En vrouwen zijn er ontzettend goed in om ons mannen aan onze misstappen en opmerkingen te herinneren. Als het moet nog járen na dato.

Vannacht werden mijn collega en ik tot twee keer toe met de mannelijke eigenwijsheid geconfronteerd. We kwamen een autootje tegen met daarin een leuk meisje om te zien. Blond, keurig gelakte en gestylde nageltjes, maar gehuld in een oranje fluoriscerende werkjas én met een kapotte koplamp. Toen we haar daar op wezen, zei ze nonchalant "Oh, maar ik heb lampjes bij me hoor. Ik stop verderop even om ze te vervangen"

Wat is er gebeurd met "Echt waar? Dat wist ik niet! Ik vraag mijn man om ze morgen even te vervangen"

Nu waren we allebei stomgeslagen door dit antwoord, dat we niet eens de moeite namen om het na te kijken. Wat zal zij gelachen hebben om die twee stomme dienders die zich zo makkelijk lieten beetnemen, zeg! Later die nacht werden we gestuurd naar de snelweg waar iemand een vrouw op de vluchtstrook had zien lopen met een koffer. Niet gestopt natuurlijk. Omdat vannacht de uittocht naar de wintersportgebieden was begonnen, bedachten we zomaar dat de ruzie onderweg al vroeg had toegeslagen. Maar nee, we kwamen een vrouw én een man tegen, die ons in steenkolen Engels duidelijk maakten dat hun auto verderop langs de weg stond en het niet meer deed. De man had diesel getankt in wat toch echt een benzineauto bleek te zijn.

"Weet je zeker dat er diesel in moet schat?". "Ja natuurlijk, mannen weten dat automatisch. Ga nou maar verder slapen." Oh, wat zal hij er van langs hebben gekregen…

Politiewerk is allang geen mannending meer. Niet om mezelf vrij te pleiten, maar op deze blog heb ik al meermalen de lofzang gezongen over vrouwen bij de politie. Wat mij betreft mogen er alleen maar meer komen. Er komt er trouwens ook eentje bij binnenkort. Een vrouw die een paar jaar geleden bij ons wegging als surveillant en nu de agentenopleiding heeft volbracht, komt weer terug naar ons dorpje. Het enige nadeel van vrouwen – voor zover je dat een nadeel kunt noemen – is dat ze zwanger worden en daardoor langere tijd afwezig zijn. Maar ach, aan de andere kant: ze worden meestal zwanger door dat ze teveel met mannen omgaan en als ze het niet werden, kwamen er nooit nieuwe agenten bij. Dus dat ongemak moeten we dan maar voor lief nemen. Hoewel mijn collega laatst zei "ik heb twee kinderen grootgebracht en denk maar niet dat ik vaderschapsverlof kreeg"

Tijden veranderen….Soms ten goede.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten