Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 oktober 2011

Ik vind....


Mei 31, 2010
Door Jobthecop op 18:29

Mensen vinden van alles. Van de week nog had ik een vent die zomaar twee briefjes van 50 euro op straat had gevonden. Om er later achter te komen dat ze vals waren. Ik krijg mensen op een stoel in een hoorkamer die de meest fantastische dingen vinden. Wapens. Drugs. Sieraden. Pinpassen, compleet met pincode. Echt waar, meneer, ik vond het op straat. Ik heb het niet gestolen.

Vandaag had ik ook nog iemand die wat vond. Maar dan in de andere vorm. Ik liep voorbij een winkelcentrum in mijn wijk waar een blauwe zone is ingesteld, dus waar je een parkeerschijf moet plaatsen. Er waren nogal wat auto's die dat niet hadden, dus ik besloot wat bonnen te schrijven en zo mensen aan te moedigen om voortaan wat beter naar de borden te kijken. Geen halsmisdaad, ik weet het, maar als je gratis twee uur mag parkeren en je legt geen schijf neer, kunnen die twee uur oneindig lang duren. Denk daar maar eens aan als je zelf op zoek bent naar een parkeerplaatsje in de blauwe zone en die niet kan vinden. Maar goed, er was dus een meneer die een bekeuring kreeg. Die vond mij maar een loser, en dat zei-ie ook hardop. Ik liet hem weten dat ik niet van die taal gediend was en dat hij bij herhaling aangehouden zou worden voor belediging en dat de boete daarvoor veel hoger was. Even later – ik was alweer een aantal auto's verder – kwam hij vragen van welk bureau ik was. We hebben er maar één, dus dat treft. Hij zei dat ik 'zielig bezig was' en ik waarschuwde hem nogmaals – ik was in een coulante bui – voor de gevolgen als hij zo door ging. "Oh ja? Ik zeg toch "ik vind.."! Dat is mijn mening! Daar mag ik toch vrij voor uitkomen?"

Dat idee leeft kennelijk heel erg onder mensen, vooral onder de jeugd. Als je maar zegt "Ik vind jou een klootzak" dan kom je uit voor je mening en vrijheid van meningsuiting staat in de grondwet! Ineens kent iedereen díe wet wel, als het hen uitkomt. Welaan, ik heb nieuws: Het staat je inderdaad vrij je mening te uiten, tenzij deze mening beledigend of discriminerend voor iemand anders is. Iedereen kan daar aangifte van doen, alleen staat er bij ambtenaren nog een strafverzwaring op. Dus het maakt niet uit wat je vindt, als je het maar voor jezelf houdt. Vroeger zeiden we altijd "Wat je vindt moet je naar de politie brengen" maar tegenwoordig doet de gemeente het beheer van gevonden voorwerpen en dat klinkt lang zo leuk niet meer.

Ander leuk verhaal van vandaag is van die vent die kwam melden dat zijn hond had gevochten met andere honden en dat hij – of één van de andere hondenbezitters – een eind aan die hondse vertoning had gemaakt door zijn vinger met enige kracht in de anus van de hond te steken, waardoor deze spontaan ophield met vechten! Eerlijk waar. Een collega van mij merkte droogjes op "Ja logisch! Als ze dat bij mij zouden doen, zou ik óók ophouden met vechten!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten